Alla vi som gillar Maria

lördag 8 september 2012

Som man frågar får man svar. Eller??

Det finns frågor som är svåra att svara på.
En av de svåraste är en av de vanligaste.

Ser jag tjock ut i den här??

Jag avskyr den frågan.

Vem är jag att avgöra vem som tjock och vem som är smal?
Vem är jag att säga vad som är för stort och vad som är för litet?

Jag avskyr när någon av mina vänner vill veta om deras rumpa ser stor ut i de nya jeansen.
När det gäller mina vänner finns det nog inget som jag bryr mig mindre om än deras kroppsform.

Jag har full förståelse för att alla vill se fina ut.

Men fin är inte samma sak som smal.

Jag har full förståelse för att vi alla har vår trivselvikt.
Om den sen är rätt eller inte enligt BMI-skalan har inte med saken att göra.
Någon som är lika lång som jag kan väga 10 kilo mer än mig och vara nöjd med det.
Någon som är lika lång som jag kan väga 10 kilo mindre än mig och vara nöjd med det.

Jag avskyr ännu mer när frågan ställs av någon jag inte känner.

Hur ska jag kunna veta vad denna för mig okända person har för kroppsideal?
Vad är det som säger att min uppfattning om vad tjock är stämmer överens med hens?

Värsta tänkbara scenario är när frågan ställs av någon som jag inte känner och som jag anser vara överviktig.

Detta råkade jag ut för igår när jag var i stan.

En tjej - med drygt 30-35 kg övervikt -  som jag aldrig sett förut öppnar dörren till sitt provrum och tar några steg ut för att få lite avstånd till spegeln. Hon hamnar precis bredvid mig som står och väntar på att ett provrum ska bli ledigt. Tjejen tar ögonkontakt, ler lite försiktigt och säger:

Ser jag tjock ut i denna tröjan?

Jag känner hur svetten börjar rinna längs ryggen och i ett fasansfullt ögonblick ser jag för mitt inre hur jag svarar:

Ja det gör du. Och du kommer att se tjock ut i alla andra tröjor oxå. För du ÄR tjock.

Givetvis skulle jag aldrig få för mig att säga det men om jag hade sagt det hade det ju varit sant.
För mig.
För jag tyckte att hon var tjock.

I själva verket hade hon kanske gått ner 50 kilo och det var därför hon behövde köpa nya kläder.
Hon kanske tyckte att hon var smal och trodde att jag oxå skulle tycka det.

Jag svarade att jag tyckte hon var fin i tröjan.
För det var hon.
Jag kan ju tycka att en person är fin fast att jag tycker att hen är tjock.
Det är ju liksom inte samma sak.

För smal är inte samma sak som fin......





12 kommentarer:

  1. Usch vad sånt är svårt! Men du svarade helt rätt, att hon var fin i den. För din sista mening är så sann... Smal är inte samma sak som fin. Självklart kan man vara tjock och fin. Vem avgör vad som är vad? Andra ord i sammanhanget som också används fel är att smal = lycklig.... Det är inte heller sant.. Svammel svammel men jag går igång på sånt här (kanske eftersom jag har trott i ca 25 år att smal=fin=lycklig.. Men det är inte sant!)
    Kram o ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet. Jag är så trött på det här med kroppsideal, och att man "ska" se ut på ett visst sätt. (Att det är ohälsosamt med övervikt och helst bukfetma har inte med utseendet att göra.)
    Jag har i alla år fått höra av kvinnliga kollegor/bekanta att deras män MINSANN gillar kvinnor som har lite HULL och kvinnliga former och så vidare, samtidigt som de spänner ögonen i mig. Som om jag ska skämmas eller känna mig dum eller ful för att jag råkar vara smal och har SMÅ BRÖST (för det är det okvinnligaste deras män vet, typ). Att samma kvinnor oftast klagar över att de inte kan gå ner i vikt fort nog, är lite av ett mysterium. Hm...

    Det här låter kanske klyschigt, men visst kommer skönheten inifrån?! Det är ju vad och hur en människa utstrålar som gör om hon eller han är vacker eller inte.

    SvaraRadera
  3. Jobbig fråga det där!
    Jag har faktiskt gått och tänkt på det där just idag, vem kan egentligen avgöra vad som är snyggt och fult, smalt och tjockt! Ja, vi alla tycker jag, men ändå är det "normer" som styr, "ideal". Vem har bestämt dem? Jag vill också vara med och bestämma, min åsikt är lika mycket värd som alla andras! Är idealet verkligen summan av allas åsikter? Men ingen har ju frågat mig! Jag stack ut hakan i mitt senaste inlägg och skrev att stora bröst är fult. Men det var ju huvudsakligen en protest mot "storabröstsilikonoperationssyndromet". För det idealet är sjukt! Men man kan ju vara fin fast man har stora bröst!

    SvaraRadera
  4. Jag som har varit riktigt tjock men inte är det längre vet tyvärr att det finns massor av fördomar kopplat till vikten. Jag som efter min magsäcksoperation väger 60 kg mindre än när jag var som störst har upplevt båda sidorna. När man är rejält överviktig så blir man inte tagen på allvar. Man blir förbisedd och känner sig bara allmänt obekväm. Så upplevde jag det, det finns naturligtvis andra som upplever det på ett annat sätt.
    Fast jag haft den vikt jag har idag hela detta året så blir jag fortfarande. Förvånad när jag ser mig själv i spegeln, inombords har jag inte fattat riktigt att jag inte är tjock längre. Fast enligt mitt BMI så skulle jag gå ner 10-15 kg till. Men, men det vet jag inte om det går

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christina, jag vet precis vad du talar om och jag håller med! Jag gjorde min operation i slutet av november förra året och har tappat 55 kilo nu. Jag får väldigt ofta höra "du är så fin nu" eller " du har blivit så snygg", sen får folk en konstig grimas i ansiktet och tillägger lite skamset; "ja, du var fin förut också"... Fast det menar de oftast inte tror jag... ;)

      Radera
  5. Jag förstår hur du tänker, och ibland är en vit lögn det bästa.

    SvaraRadera
  6. Jag brukar, lite försiktigt, tala om vad JAG tycker.

    SvaraRadera
  7. Jag hade motsatt "problem" innan jag fick min barn....vägde ca 46 kg och var verkligen smal. I ungdomen försökte jag dricka bla tjockgrädde odyl för att "få lite hull på kroppen". Resultatet blev lika smal men illamående! Är man smal är man definitivt var mans egendom. Vem som helst tilltalar en med "ska du säga som är sååå smal" underförstått att jag var nöjd med det. Kanske något att tänka på. //M

    SvaraRadera
  8. Bra sagt, och ingen lögn heller, eftersom fin som sagt inte är detsamma som smal. Fin behöver inte ens ha med utseende att göra. Skönhet kan verkligen komma inifrån.

    SvaraRadera
  9. Underbart inlägg! Så sant vännen! Jag kunde inte sagt det bättre själv!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Tror jag gillar dig ännu mer efter det här inlägget. :) Fast jag gillade dig rätt mkt innan förstås. :)

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...