Alla vi som gillar Maria

söndag 10 juni 2012

Långsamt leder också någonstans...

Jag hade verkligen hoppats på att jag skulle kunna gå tillbaka till jobbet i morgon men det är dax att inse att det inte kommer att hända. Jag blev ju bara sjukskriven denna veckan och läkarna sa att de flesta brukade kunna återgå till sitt normala liv efter en vecka.

Antingen är jag onormal eller så är de flesta pensionärer eller nåt som inte har ett aktivt liv att återgå till. Jag tog precis med mig barnen ut (jag vågar inte gå själv) på en minipromenad. Vi gick kanske 800 meter eller nåt, vi gick vääääldigt sakta men ändå sitter jag här nu och är helt slut.

Så imorgon blir det till att ringa till min läkare och be honom förlänga min sjukskrivning en vecka till. Av någon totalt idiotisk anledning känner jag mig som en skurk för att jag är sjukskriven. Jag fasar för att ringa i morgon och berätta att jag inte är på fötter ännu. Det känns som om han kommer att tro att jag överdriver för att jag inte vill gå tillbaka till mitt jobb. Vilket ju definitivt inte är fallet - jag saknar mitt jobb och framför allt mina arbetskamrater JÄTTEMYCKET!!

Är jag onormal eller känner ni er oxå så när ni är sjukskrivna?


9 kommentarer:

  1. Spelar ingen roll vad jag har för sjukdom, efter några dagar hemma från jobbet skäms jag över att jag är hemma. Såå knäppt.Men det är bara att bita ihop och sluta skämmas. För några år sedan jobbadejobbade jag och blev sjuk av det. Fick vara hemma i flera månader. Det lärde mig att lyssna på min kropp. Orkar man inte så gör man inte. Kroppen är oftast klok. Ta det lugnt nu kära du. Jobbet finns kvar. Din hälsa och samvaron med dina nära är det viktigaste just nu, ingen vikarie kan ersätta det jobbet. Massa kram!

    SvaraRadera
  2. Samma här. Jag känner mig som en skurk då jag är hemma från jobbet. Men vi alla vet ju att hemma måste man vara ibland.
    Sv: Jag har gjort ett inlägg om Foppa och mig,för länge sedan. Om det kan du läsa om här:
    http://cammo69.blogspot.se/2010/07/ambulans-med-foppa.html
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ta det lugnt och börja jobba lite i taget. kram

    SvaraRadera
  4. Tror många känner som du. Jag gör det. Jag står och har taskigt samvete när jag ringer om att jag måste vabba fast jag nästan står och torkar kräk samtidigt. Ännu värre är det om jag får sjuka mig själv. Dumt.

    Va rädd om dig, du har inget annat val än att acceptera att du måste ta en dag i taget och i din, om än plågsamt långsamma, takt.

    Varm kram!

    SvaraRadera
  5. Trist att behöva bli hemma men säkerligen värt det för att återhämta dig. Risken för bakslag om man går tillbaka till jobbet utan att känna sig 100% efter en op kan ge ytterligar fler sjukdagar. Mindre roligt och något att tänka på då det känns dumt :)
    Din chef och dina kollegor tänker säkert inte samma tankar som du vad gäller att du snabbt ska va tillbaks :)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Troligen tänker dina kollegor och din chef inte samma tankar som du om att snabbt skynda tillbaka. Låt kroppen ta sin tid till läkning, bakslagen av att skynda för snabbt brukar bara ge ytterligare sjukdagar längre fram :/
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja, jag känner så! Spelar ingen roll om jag ligger och spyr eller är nyopererad, jag har ändå dåligt samvete. Det är ju bara för dumt, det ska man inte behöva ha när man är sjuk. Jag tror alla förstår att du inte kan jobba än, efter vad du gått igenom.

    SvaraRadera
  8. Klart att du ska fortsätta att vara sjukskriven om du inte känner dig ok för att jobba än. Kan du inte smygstarta sedan när du är ok, t ex trappa upp från 25% eller så??
    Vila när du behöver, jobbet finns där och tar emot dig när du är redo,
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag förstår dig helt och hållet men det är ju inte så att du ringer förlänger din sjukskrivning för att du är lite förkyld. Nu om någon gång måste du känna efter extra noga och ta det lugnt!
    Kram

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...