Alla vi som gillar Maria

fredag 5 oktober 2012

Undra sa flundran om gäddan är en fisk.....

Det händer att jag får vänförfrågningar på Facebook från personer som jag inte känner.

Ofta har vi gemensamma vänner så det är möjligt att de vet vem jag är, det är bara det att jag inte har någon som helst aning om vilka de är. Min pappa sa alltid till mig att "Alla känner apan, apan känner ingen". Jag svarar varken ja eller nej på deras förfrågan, jag låter den vara. Risken är ju att de tryckt fel och när jag svarar "Ja" undrar de vem jag är och om jag är en sån som bara vill ha så många vänner som möjligt för att det ser bra ut. Om jag svarar "Nej" blir de kanske ledsna för att jag inte vill vara vän med dem eftersom de uppenbarligen vill vara vän med mig. Om jag inte svarar alls kan de ju leva i tron om att jag är V Ä L DI G T sällan inne på Facebook. Till sist har de glömt bort det.

Jag har även fått en del förfrågningar från män runt omkring i världen som sett min profilbild och skriver att de gärna vill bli vän med mig eftersom de tycker att jag är snygg. Underbart för självförtroendet så jag lapar i mig berömmet och avvisar deras förfrågan. 

Jag får även förfrågningar från Blogglandia. Och det vill jag ha eftersom jag lagt en länk till min Facebook här på boggen. Det enda som kan vara knepigt med de förfrågningarna är att en del av er är hemliga på bloggen och då kan det ju vara lite besvärligt att para ihop ert riktiga namn med ert bloggnamn. Men med lite detektivarbete brukar det gå bra. Jag är bara rädd att jag ska råka avslöja er på något sätt.

Men sen händer det att jag får förfrågningar av någon som jag inte har någon gemensam vän med och som jag inte har någon som helst koll på vem det är. Det fick jag nu precis. Jag fick en vänförfrågan av en kvinna som jag inte har någon gemensam vän med, som bor bara ett stenkast (om man är väldigt stark och kastar stenen ca 8 km) iväg, som har ett ovanligt efternamn och två barn som jag aldrig sett i hela mitt liv (vad är det med folk som har sina barn som profilbild??). 

Eftersom vi inte har några gemensamma vänner kan hon ju inte ha skickat förfrågan till mig av misstag. Hon borde heller inte ha fått upp mig som förslag på "personer du kanske känner" - det får man väl bara på dem man har gemensamma vänner med om jag har fattat det rätt. Nej hon måste ha letat upp mig och med tanke på att jag har mig själv som profilbild måste hon ju känt igen mig och tänkt att det var rätt Maria Nilsson hon hittat. Hon måste ju ha fått upp en hel del om vi säger så......

Så nu har jag lite dåligt samvete för att jag inte vet vem hon är. Är det någon från skoltiden som jag inte minns men som jag gjorde så starkt intryck på att hon minns mig? Eller minns jag henne bara det att hon har gift sig till ett ovanligt efternamn? Är det en bloggläsare som kände att det var fritt fram att fråga eftersom jag har en länk på bloggen? Är det en bloggare som tror att jag vet att hon heter så på riktigt? Tycker hon att jag är snygg och vill ha kontakt? Är det ens hennes barn som är på profilbilden?   Har jag för lite att göra eftersom jag gör så stor affär av detta?????

Vad tror du?

2 kommentarer:

  1. Jag tror att jag just nu känner mig ännu gladare över att inte ha FB, tihi. Lycka till i jakten på identifieringen, skratt. Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, du har för lite att göra... Baka bullar i stället! :-)

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...