Alla vi som gillar Maria

torsdag 6 september 2012

Allting går att sälja med mördande reklam

Tänk tillbaka X antal år när det bara fanns ettan och tvåan på våra TV-apparater och det aldrig var några fåniga avbrott för reklam. På den tiden var det väldigt viktigt att komma i god tid till bion så att man inte missade reklamen. Idag är det inte lika spännande med bioreklam. Inte TV-reklam heller för den delen.

Är det då sant att allting går att sälja med mördande reklam? Jag har hört att den sångtexten kom till som ett skämt under andra världskriget när någon försökte sälja gröt gjord på sågspån.

I min värld är det i alla fall inte sant.Vissa reklamfilmer skapar precis motsatt effekt. Att man absolut inte vill köpa produkten för att reklamen är så jäkla dålig. 

Joakim - min sambo för er som inte har koll - skulle till exempel ALDRIG köpa Merci-choklad. Han fullkomligen bara hatar den reklamen. Jag skulle däremot kunna tänka mig att köpa den. Fast inte på grund av reklamen. Jag kan tänka mig att köpa all sorts choklad.

Sen kan ju reklam oxå fungera i avskräckande syfte. Jag skulle till exempel aldrig drömma om att slänga en pantburk i sopen för att jag är rädd för att den läskiga tanten i Panta mera-reklamen där fick jag till det - läsk-iga!! kommer hem till mig då. Ni vet hon som kastar rullatorn och börjar dansa breakdance? De är förresten lite läskiga alla gamlingarna i den reklamen. 

Vilken reklamfilm får dig att byta kanal??

Förresten så var det Mel Gibson jag var ute efter i gårdagens Gissa kändis och allra snabbast med att gissa rätt var Milla! Cyberapplåd kommer här ---------->!! Bättre sent än aldrig....

Ha det bäst!!



7 kommentarer:

  1. Det skulle vara lite spännande att veta om vi verkligen har blivit bättre på att panta burkar efter vi lärde oss nynna på "panta-mera-melodin"...

    SvaraRadera
  2. En produkt som jag aldrig skulle köpa, enbart på grund av att reklamen är så urdålig är Cilit Bang. Det känns som man inte kan lita på en produkt som marknadsförs på ett så uselt och oproffesionellt sätt. Men det är min, högst personliga åsikt... ;-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är extremt trött på Judith och Judith i Comhem´s reklam.
    Återupprepande och irriterande.

    Däremot så är jag väldigt förtjust i Frank (tele2) reklamerna. :)

    SvaraRadera
  4. Choklad i all ära men reklamen för Merci! Det är liksom den bästa gåvan man kan ge nån?! Gaahaa!!
    Godmorgon!

    SvaraRadera
  5. OM jag tittar på tv så tar jag alltid upp en bok, en tidning eller datorn när reklamen kommer. Det finns nog ingen som är så dåligt uppdaterad när det gäller reklam som jag. Reklam är oftast skit. En som är bra är förstås Carlsbergs med damernas walk-in-closet o herrarnas kylskåp:-) Den är riktigt lyckad!

    SvaraRadera
  6. All reklam får mig att byta kanal!

    SvaraRadera
  7. Jag tål inte Tele2-Frank och jag mår illa när Danoninoreklamen kommer för att inte tala om den hemskt jobbiga Philadelphia-reklamen..."pappa är vår mästerkock"...Urk!

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...