Alla vi som gillar Maria

torsdag 21 juni 2012

....men livet går vidare....

Jag fick en kommentar på Facebook på förra inlägget som får mig att misstänka att det hänt något med en av tjejerna som var med på mina bilder.

Det fick mig att minnas tillbaka några månader då jag träffade en gammal kompis som var och handlade på mitt jobb. Vi hade inte träffats på nästan 20 år ändå kände vi genast igen varandra och började prata som om vi träffades i förra veckan. När vi klarat av de vanliga frågorna Är du gift? Har du barn? Bor du kvar i stan? övergick vi till prata om resten av gänget.

När jag frågade hur det var med hennes storebror - som oxå var med i samma gäng som vi - blev hon först alldeles tyst men sen berättade hon att det inte gått så bra för honom. Han var en ganska vild kille redan när vi umgicks så jag kunde relativt lätt tänka mig vad som hänt. Vi pratade om honom en stund och sen undrade jag om hon visste något om F - en av de andra killarna i vårt gäng.

Hon berättade för mig att han dog i en olycka för 10 år sedan och då gick luften helt ur vårt samtal. Vi sa Hej då, hon gick vidare och jag fortsatte med mitt. Men mina tankar vandrade på helt andra håll.

Visst är det konstigt att någon som har varit en stor del i ens liv kan bara försvinna utan att vi märker något. Här jag levt de senaste 10 åren lyckligt ovetande om att människor som påverkat mig, människor som jag har upplevt både det ena och det andra med inte finns längre. Det händer ganska ofta att jag tänker på hur roligt det hade varit med en re-union. Både med skolklasser och med gamla vänner. Men lika ofta tänker jag att det är kanske bäst att låta det förflutna vara. Det är kanske bättre att inte veta vilka som inte längre finns med oss. Det är kanske bättre att låta alla leva vidare lyckliga i alla sina dagar. I mitt minne......


10 kommentarer:

  1. Kan tänka mig det! Man lever på som vanligt och tänker inte på det och så vips är flera borta utan att man ens märkt av det, läskigt egentligen.

    Och hoppas det stämde med tanklocket förresten! Ska stämma på TYP alla bilar har jag fått veta.

    SvaraRadera
  2. Ja ibland är det kanske bättre att inte veta...

    Idag har jag gjort din medelhavslasange. Tummen upp för den :)
    Önskar dig en fin midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag föredrar att minnas som det var då, kanske är det att sticka huvudet i sanden men jag minns mina barn-ungdomsvänner med värme och glädje och det känns bra så. Vi har väl alla fått våra törnen en del fler än andra, tyvär

    SvaraRadera
  4. Det är bara livet som går vidare. En del försvinner och en del är kvar. Både du och jag vet att vi måste ta vara på livet här och nu. kram

    SvaraRadera
  5. verkligen två sidor av saken. Jag är oxå en sån som ser fram emot återträffar, men som du säger ibland är det bäst att inte veta

    SvaraRadera
  6. Jag skickade brev en gång till en gammal skolkompis. Det visade sig att hon dött året innan. En mycket obehaglig känsla. Jag hoppas du får en fin Midsommar.

    SvaraRadera
  7. Visst känns det knepigt och tråkigt när man får höra sådant men som du skriver, livet går ju vidare. Och det är kanske det som gör att det känns så konstigt, man själv lever på i livet, som om inget har hänt och så får man höra om tragedier som drabbat gamla vänner under tiden.

    Kram

    SvaraRadera
  8. återträffar på gott och ont, men visst är det rätt kul att träffa gamla kamrater och höra vad som "hände sen"... Ha en riktigt bra midsommar!

    SvaraRadera
  9. Minnet lever brukar jag ju säga. Och visst är det så.
    Ja...frågan är om vad som är bäst. Att veta eller inte veta...ja...that is the question? ;)
    Kram och trevlig midsommar önskar jag dig!

    SvaraRadera
  10. Nu har jag skrivit om detta flera gånger för jag vet inte hur jag ska formulera mig... ibland kan skrivna ord bli fel, men jag försöker!
    Oavsett om människor vi delat stunder med finns kvar eller inte så har vi ju i alla fall de minnen kvar som vi skapat tillsammans och det är fint! Sen är det alltid tragiskt när människor försvinner för tidigt.
    Stor kram till dig min fina!
    Ha en härlig midsommar!
    KRAM

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...