Alla vi som gillar Maria

måndag 24 oktober 2011

Mycket ledigt blir det....

Pratade med en god vän igår som var upprörd för att hennes chef hade nekat henne att ta ut en extra ledig dag. Hon berättade lite om sina arbetstider och sina vanor på jobbet och eftersom jag gillar siffror så erbjöd jag mig att undersöka vad hennes chef kunde ha för orsaker att neka henne en stackars extra dag ledigt.

Året har ju 365 dagar och min väninna har ett måndag-fredag-jobb. Alltså är hon ledig 2 dagar i veckan och då återstår 261 dagar.

Hon jobbar 8 timmar om dagen och är alltså ledig 16 timmar om dagen. Det blir sammanlagt 170 dagar. Då återstår 91 dagar som hon kan arbeta.

Varje dag  har hon 1 timmes lunch - det blir på 1 år 48 dagar! Då återstår 43 dagar.

Hon är ledig alla röda dagar och det är i genomsnitt 6 röda dagar om året. Då blir det 37 dagar kvar.

Varje dag har hon kafferast i 10 minuter - det blir 11 dagar på 1 år.

Kvar finns nu 26 dagar. Enligt avtal har hon 25 semesterdagar per år och nu förstår jag varför hennes chef nekade henne en extra dag ledigt!!

9 kommentarer:

  1. Haha - vilken energi du har som har räknat ut detta ;-D
    Gomorron

    SvaraRadera
  2. Undrar just om chiefen hennes tänkt just så... ;)

    SvaraRadera
  3. Är du tillfälligtvis chefsassistent...?
    Mycket smart uträkning. Slår nästan min uträkning av ungarnas mackor!!

    SvaraRadera
  4. Morgonens bästa skratt,hahahaha! Tack för det :-) och ha en skön,lagom lat,dag!

    SvaraRadera
  5. Haha, men guuud vad komplicerat :-)

    SvaraRadera
  6. Hehe- jag har läst den där förr och som arbetande chif så tycker jag att den är briljant ;)

    Men över till det viktigaste;
    DU VANN! DU VANN! DU VANN!
    den lilla tävlingen hos mig med århundradets minsta deltagarantal :) Så kan du maila mig din adress till: carlssonelis@hotmail.com -så skickar jag priset till din brevlåda. Kul att du var med!
    Stor kram! :)

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Du räknar ju f-n så illa, värre än mig faktiskt, hur det nu är möjligt?! /Gina

    SvaraRadera
  8. Ooopppsss.....jobbar bl.a med schema o kan bara nicka o instämma. När det på min arbetsplats muttras om att det är så jobbigt brukar jag fråga om de haft lunch...och förmiddagsfika...och eftermiddagsfika. Om svaret är ja låter jag ärendet rassla ner i soppåsen utan kommentar ;)

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...