Alla vi som gillar Maria

fredag 30 september 2011

Voffor gör di på dette viset??

Kan någon svara på varför det tycks vara helt OK att driva med vissa typer av människor??

Ett typiskt exempel på detta kan ni titta och lyssna på här. Jag är inte sämre än att jag ska erkänna att jag tycker att detta klipp är roligt men ack så moraliskt förkastligt. Hade målgruppen i denna sketch blivit utbytt mot vilken annan grupp som helst så hade det blivit folkstorm och anmälningarna till diskrimineringsombudsmannen hade haglat tätt....

Idag på jobbet packade jag och en kollega upp chokladkakor. Min kollega är ganska kort i rocken och plötsligt när vi står där kommer en kund fram och frågar om hon når upp eller om han ska lyfta upp henne! Min kollega - som senare berättade att hon tyvärr är ganska van vid såna här påhopp - svarar lite avmätt att "Tack jag klarar mig nog."

Jag står brevid med gapande mun och undrar vad sjutton som kan få någon att gå fram och säga en sån fullkomligt idiotisk sak!

Inte sjutton är det OK att säga till en överviktig person "Förlåt att jag gick på dig men du är så tjock så jag orkade inte gå runt dig!" Då ska det heller inte vara OK att säga till en liten/smal person att säga "Förlåt att jag gick på dig men du är så liten så jag såg inte dig!"

Nej jag vill slå ett slag för mångfalden och citera en av mina gamla idoler Tomas di Leva:

                                Vi är vackra allihop!!

7 kommentarer:

  1. ja du..kommentarerna är många för oss som ej blev så långa...hört en hel del men ngr är "bantar du på längden?" "om jag ställer sakerna här, når du då eller jag ska hämta en pall?" Sen dessa "roliga" saker som hänt...folk som tycker man är så attans liten så de måste absolut prova o se om de kan kicksparka över ens huvud men OJDÅ det kunde inte de små krypen för de var inte tillräckligt smidiga så de sparkar en i huvudet istället...ojojoj så kul det var....för alla andra än en själv som bara vill sjunka genom jorden ännu mer än vanligt över ens längd :( Tur man nu är vuxen o kan ge svar på tal över dessa så trista kommentarer, vilket jag INTE vågade som yngre...

    Håller med dig! Fram för mångfalden och ALLA är vackra på sitt eget unika sätt!!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ibland förstår man sig inte på folk....tror de att de kan vara lustiga på andras bekostnad?!
    Kram

    SvaraRadera
  3. även jag är av den kortare modellen...f*n det rår man ju inte för heller..en gång när jag köpte "platåisar" som var modernt på 90-talet (och dessutom väldigt sköna) var det en expidit som frågade mig om jag hade komplex för min längd...hhhrrrmmmpppfff...fick tyvärr inte ur mig någon drypande kommentar, synd!

    kram på dig/caja

    SvaraRadera
  4. Ja, det finns en hel del otänksamhet i denna värld...

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig.
    Vem har rätt att säga något sånt. Det kan vara minst lika jobbigt att höra "Gud vad smal du är" som "Gud så tjock du är".
    Lång,kort...
    Varför överhuvudtaget säga något. Jag tror att den personen redan vet att hon/han är lång/kort/smal eller tjock.
    Jag säger också...vi är vackra allihop!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Visst är det så att till "vissa kategorier" får man säga vad som helst. T ex min lilla dotter som är smal som en sticka och får höra det flera gånger dagligen, men om hon hade varit tjock hade det inte varit ok. Likaså min 2.07-långa lillebror, vad tror du han får höra dagligen? Det hade inte heller varit okej. Tänk om vi (läs somliga) i stället kunde lära oss charmen av att alla är olika!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Min bilskollärare kallade mig "taxen". Han tyckte han hade rätt till det. Jag var bara 17, kort och blyg. Gubbdjävel (hade jag behövt säga).

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...