Alla vi som gillar Maria

lördag 20 september 2014

I still got the blues.....

Trots att jag är infödd skåning fattar jag inte ett enda ord danska.
Ni som bor uppåt landet tycker säkert att danska och skånska låter typ likadant men för mig är danska ungefär lika obegripligt som swahili.
Så därför kände jag hur svetten började rinna längs med ryggraden när ett ungt par kom fram till mig på jobbet igår och sa "Undskyld?" Det betyder "ursäkta" på danska. Det både visste jag och hörde jag.
Vad som var desto mer förvånande var att jag faktiskt förstod att de undrade var vi hade vår veganska mat. Jag förstod långtifrån alla ord de sa men jag förstod kontentan! Yeah - heja mig eller nåt!!

För en sådär 18 år sen var jag och hälsade på en väninna som bodde i Köpenhamn. Vi festade hela natten på ett ställe som hette "Crazy Daisy" och det var verkligen helt crazy där.
Vi dansade conga genom hela diskot och det stod en bartender på varje högtalare som hällde sprit rakt ner i halsen när man dansade förbi,
Eftersom jag inte förstår danska i vanliga fall förstod jag absolut inte det med hög volym och en del promille i kroppen och därför pratade jag helt sonika engelska hela kvällen. Jag fick se en hel del höjda ögonbryn när jag berättade att jag bodde tvärs över sundet......

Det händer att jag tänker på min väninna och den där helt galna helgen i Köpenhamn. Jag är glad att jag hann skapa många fina minnen tillsammans med henne och jag kommer att hålla fast vid dem så länge jag bara kan. Jag tänker alltid lite extra på henne runt denna tiden eftersom det då hon försvann..... Vill du läsa mer om det trycker du HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...