Alla vi som gillar Maria

tisdag 14 mars 2017

Ett STENåldersinlägg :-)

Min fina vän Susanne har en fotoutmaning med ett nytt tema varje vecka och såklart vill jag vara med och visa lite bilder. Hela datorn är ju full med bilder så det kommer säkert att gå bra att hitta någon som passar alla de finurliga ord som Susanne har kommit på. Veckans ord är

                                                            ❦  Sten ❦

                                      och temat blir hemma med omnejd ♥

På första bilden ser du "Gäddastenen" som ligger en bit från vårt hus. Och hur den fick sitt namn är faktiskt en lustig liten historia. Vi bor ju precis bredvid Rinkaby skjutfält och därför har alla vägar i vår skog vägskyltar med namn så att våra grönklädda vet var de ska köra när de är ute och övar. En del namn är väldigt logiska men särskilt ett är helt ologiskt. En väg heter nämligen "Gäddastensvägen" och såklart har jag undrat var det namnet kom ifrån. Som tur var bor det en gammal man på gatan som har koll på det mesta och han har berättat att när kartan skulle ritas och vägarna skulle få sina namn (troligtvis av något högdjur från Stockholm) togs en bonde från trakten till hjälp. För er som aldrig har pratat med en skånsk bonde kan jag berätta att de pratar precis likadant som alla andra skåningar. Fullständigt obegripligt. Bonden berättar för urstockholmaren att precis bredvid ovan nämnda väg ligger en stor jädra sten och eftersom stockholmaren tyckte det var pinsamt att erkänna att han inte förstod vad bonden sa så blev vägen döpt till Gäddastensvägen. Han hade inte STENkoll på skånska om vi säger så! Vad den än heter är den väldigt vacker tycker jag.

                        

Något annat vackert fotograferade jag vintern 2011 då det var väldigt kallt. Så kallt att vårt hav frös till is och bildade sina alldeles egna STENkonstverk ♥

                                        


Nästa bild är tagen i Tosteberga hamn - ett STENkast från oss. Om man är väldigt stark och kastar flera kilometer vill säga.

                          



Denna vackra soffa finns på Kjuge Kull - ett härligt ställe att vandra på bland kullar och STEN några kilometer från oss.

                         

Och med sista bilden vill jag erkänna att JA jag är en hamster. Men en välorganiserad sådan eftersom jag visste precis var jag hade denna STEN som fick följa med hem som minne av min skolresa till Bornholm 1985 :-)



                                                Maria Bergman Fd Nilssons foto.


16 kommentarer:

  1. Stenar, så stenkoll Du har :)

    Ang skånskan så kommer jag fortfarande ihåg då jag som 10/12åring brevväxlade med en skånsk jämnårig tjej... hon ringde mig å jag fattade ingenting ;-) efter det slutade vi brevväxla :)

    SvaraRadera
  2. Hahaha jädra och gädda, ja, vad ska man säga?

    SvaraRadera
  3. En fin sten-vandring du ger :-) minnen, historik och så sten- glädje där är allt är skrivet i sten :-)

    SvaraRadera
  4. Lustig anekdot, skånska är tydligen inte så gångbart i alla kretsar! Coola "isstenar"!
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  5. Hade jag aldrig flyttat, hade jag haft massvis med stenar, älskar dessa!
    SÅ fina bilder du visar. Kram

    SvaraRadera
  6. Måste erkänna att jag ibland har svårt att förstå om en fotbollsspelare i Malmö FF blir intervjuad. Fina och intressanta bilder liksom texten.
    Kram

    SvaraRadera
  7. En fråga, har Du Instagram?

    Ifall Du har å om Du vill så "heter" jag naltabblovers på insta :)

    SvaraRadera
  8. Hahaha! Skrattade gott åt hur Gäddastensvägen kom till:-)))
    Älskar stenkonstverken som liknar hamburgare faktiskt.
    Stenbänken är också otroligt vacker och skulle troligen kunna berätta både det ena och det andra om den kunde prata.
    Du har verkligen ordning på både dina bildmappar och klenoderna du har sparat. Önskade jag kunde säga samma sak;-)

    SvaraRadera
  9. Härlig stensamling! Kul berättelse om Gäddastenen! Skånska är inte alltid så lätt att förstå :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken rolig historia om gäddastenen 😃. Och vacker är den också! Och de frusna stenarna är jättehäftigt!

    SvaraRadera
  11. Vilken rolig historia om gäddastenen 😃. Och vacker är den också! Och de frusna stenarna är jättehäftigt!

    SvaraRadera
  12. Vilken fantastiskt rolig historia om Gäddastenen :)
    Vackra isbeklädda stenar!
    *viskar* jag har också stenminnen sparade ;)

    SvaraRadera
  13. Hahaha vilken kul historia det blev av det missförståndet och vilken finfin stenmix du plockat fram till oss!

    SvaraRadera
  14. Sådana vackra bilder! Jag älskar stenar, och de som har mossa på är extra vackra. Väldigt fina konstverk med is och snö där i vattnet.
    Och vem har inte burit hem stenar från semesterresor och plitat ner minnestexter på dem? :-D

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...