Alla vi som gillar Maria

lördag 30 april 2016

En bild och tusen ord #16 - Den där om att flytta hemifrån

Jag var inte bästa kompis med min mamma när jag var i övre tonåren (inte i de undre heller för den delen) och flyttade hemifrån så fort det bara gick. Typ på min 18-årsdag.

Jag och min bästa kompis hyrde en stor trea tillsammans på Näsby. Enda problemet var att hon jobbade och jag gick sista året på gymnasiet. Hon jobbade mycket kvällar och därför umgicks vi med våra gemensamma vänner till långt ut på nätterna. Av förklarliga skäl blev det därför väldigt svårt att komma upp på morgnarna vilket resulterade i hög frånvaro och urusla avgångsbetyg. Detta ångrar jag såklart i dag och pratar ofta med mina barn om att de inte får göra samma missstag som sin mamma.

Två dagar efter studenten åkte jag till USA för att arbeta som au-pair i ett år. Under detta året hände en del saker vilket gjorde det helt otänkbart att flytta tillbaka i lägenheten med min före detta vän så när jag kom hem från mitt år i Florida fick jag snällt flytta hem till mamma och pappa igen.
Att flytta hem till regler och övrig respekttagning till andra efter 2 år i total frihet var inte lätt och därför letade jag med ljus och lykta efter både arbete och lägenhet.

Min storasyster bodde vid denna tiden i en marklägenhet i Rinkaby utanför stan och när hon fick jobb i Dalby flyttade hon till vårt fritidshus i Esperöd för att få närmre till jobbet. Jag minns inte hur men på något sätt (antagligen genom min syster vilket hon säkert kommer att skriva i en kommentar till inlägget eftersom hon har mycket bättre minne än jag tydligen!!)  fick jag nys om vem som skulle flytta till hennes lägenhet. Det visade sig var ett yngre par som hade en tvåa ganska nära centrum vilket såklart passade mig alldeles utmärkt. Jag satte igång operation skaffa lägenhet genom att ringa till ABK (AB Kristianstadbyggen) varje dag och tjata tills de gav med sig och lät mig ta över parets lägenhet trots att jag inte ens stod i bostadkö!!

Så dagens bild är alltså tagen i min allra första egna (och enda faktiskt) lägenhet! Den är från 1993 och jag måste säga att jag - bortsett från att jag har lugg idag - är mig ganska lik!



Stor kram till dig som tittar förbi idag ♥

5 kommentarer:

  1. Jag flyttade direkt från föräldrar till Exet som var mycket äldre. Själv var jag bara 15-16. Men efter skilsmässan bodde jag själv nästan ett år. Det var nyttigt! Då var jag 28.

    SvaraRadera
  2. Nä det kommer jag faktiskt inte ihåg. Men det kan vara så att jag fick nys om det när de tittade på min lägenhet och tipsade dej.

    SvaraRadera
  3. Ibland har man tur, och det hade du verkligen!
    Å du är faktiskt ännu snyggare idag än då;-)

    SvaraRadera
  4. Se vad lite tjat kan få en ;)
    Jag tycker du är lika söt idag som då ❤️ Men mycket snyggare !! så det stämmer att vi kvinnor är som ett dyrt vin- vi blir bara bättre ju längre tiden går !
    Hoppas din Valborg var bäst !
    Stor Kram ❤️

    SvaraRadera
  5. Jag älskade inte mina föräldrar i tonåren, flyttade till en kompis strax efter studenten för att efter några månader flytta till Jönköping där jag pluggade högskola i tre år innan jag landade i Göteborg...så jag var nog 19 1/2 när jag lämnade föräldrahemmet.
    Kram J

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...