Alla vi som gillar Maria

onsdag 12 november 2014

Från solstolen

Förhoppningsvis ligger jag i en solstol och har det bra när ni läser vidare om vår resa till Turkiet 2011.

(Detta är ett tidsinställt återvunnet inlägg från vår resa till Turkiet 2011. Just nu är befinner vi oss på annan ort och ni kommer att få läsa om vår resa till Fuerteventura nästa vecka)

Natten avlöper utan större problem. Det enda jag möjligtvis kan klaga på är att den otroligt hårda sängen. Min kantstötta kropp är van vid en extra extra mjuk madrass. Och när jag ändå klagar så var frottébadlakanet som skulle föreställa täcke inte vidare skönt. Min kropp är bortskämd med van vid satinlakan av finaste kvalité. Ja kanske inte finaste men satinlakan i alla fall. OK då - bomull...men mjuk bomull i alla fall.

Frukostbuffén är på gränsen till löjlig. Jag och barnen frossar i pannkakor med Nutella på, chokladdoppade bullar och otroligt söta juicer. Sambon har något mer normala frukostvanor...

Klockan 10 ramlar jag in på infomötet med dyblöt bikini under solklänningen. I stort sett det enda jag kommer ihåg när jag går ut från mötet är att reseledaren varnar oss för att köpa utflykter av andra än resebolaget. Tydligen finns det folk som lever på att lura turister!! Fast han som raggade upp oss på trottoaren i går kväll verkade vara himla seriös. Att vi sen fick 5 platser till priset som det kostade oss att köpa 1 plats via resebolaget var  ju oxå en anledning till att vi nappade....

Jag ska inte trötta ut er med detaljer om vad vi gjorde hela dagen men jag kan säga så mycket som att det innebar att min hud blev skrynklig och fick en annan nyans. Jag såg ut som om jag var gravid i 4:e månaden och stegen var kanske lite ostadiga. En arbetskamrat sa nämligen till mig innan vi åkte att alla alokholhaltiga drycker var så utspädda att man kunde dricka typ hur mycket som helst utan att känna av det. Det kan jag meddela stämde INTE på vårt hotell...


Svårt att le när man har solen i ögonen OCH måste koncentrera sig på att hålla huvudet ovanför vattenytan...
 Sambon och barnen roade sig med helt andra grejer.




När jag och minsta dottern ligger i poolen på våra luftmadrasser börjar hon fundera på vad Turkiet egentligen betyder. Efter en stund kommer hon fram till att det är ett svensk/franskt ord. Svenska ordet "tur" i kombination med franska "ki et" som betyder "med sol". Ja hon är begåvad min lilla tjej som kan franska redan vid 7 års ålder.

På kvällen tar vi oss till ett köpcenter i Kumköy. Tänk att jag i alla år har trott att "ö" bara fanns i det svenska alfabetet. Vi åker med en Dolmus-buss, Turkiets motsvarighet till lokaltrafikbussar. De kör helt enkelt fram och tillbaka längs med huvudgatan och så vinkar man om man vill åka med. Dolmus betyder "fullproppad" men det var inte riktigt fullt i vår buss.

Fast jag vill inte tänka på vad som hänt vid en krock...
Självklart blir det lite shopping även i kväll och det är återigen den klädtokiga äldsta dottern som får tillökning i sin garderob, ikväll i form av två solklänningar. Det farliga med att ha lyckats med en bra prutaffär är att man hela tiden vill få sakerna billigare och billigare. Ungefär samma fenomen som gärna uppstår på detta ställe.

Ännu ett exempel på att kopior inte är lika bra som orginalet...



Hoppas att jag hittar ett Ullared på denna resan oxå.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...