Alla vi som gillar Maria

söndag 11 december 2011

Min önskelista

Ingen högtid väcker väl så mycket ångestkänslor som just julen.

Jag läste någonstans att ett av fem barn i Sverige känner oro och olust inför julen eftersom deras föräldrar dricker för mycket. Tyvärr är det inte julmust som överkonsumeras utan alkohol. Detta stämmer ju inte alls överrens med sagan om att julen ska vara barnens högtid.

Jag önskar att alla barn i hela världen får en vit jul.

Hysterin i handeln når nya rekord varje år. Vem kan köpa störst-dyrast-bäst-flest julklappar?

Vem bryr sig?

 Egentligen?

Det spelar ju inte någon som helst roll i det långa loppet. Visst är det roligt att kunna ge sina barn de bästa julklapparna ever - att se deras glädje när de sliter av pappret på paketet och hittar en I-phone av senaste modell eller 7 Barbiedockor med tillhörande hus, bil och häst. Men sen då?

Jag kommer inte ihåg en enda julklapp jag fick som liten. Däremot kommer jag ihåg hur roligt jag och mina kusiner hade på julafton och jag kommer ihåg hur ledsen jag var de jular min mamma var tvungen att jobba.


Jag önskar att alla får fira jul med sin nära och kära.

Och sen har vi det här med maten. Julbordet dignar av smarriga maträtter, gottebordet likaså.
Runt borden hörs "Jag borde inte....." "Jag har ju lovat mig själv...." "Detta blir absolut sista portionen!!"

Ställ detta i kontrast till dem som kanske inte ens får någon mat på julafton......

Jag önskar att alla får äta sig mätta i jul.

Och till alla er som inte unnar er att låta väl smaka av julens alla delikatesser:

Det spelar ingen roll vad ni äter mellan jul och nyår.

Det är vad ni äter mellan nyår och jul som räknas.

21 kommentarer:

  1. Superbra inlägg, jag håller med dig i varje ord!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra inlägg - tänkvärt! Kram

    SvaraRadera
  3. Det bästa jag läst på länge,och särskilt om hysteriska julklappar den ena dyrare än den andra och ändå hamnar dom i ett skåp efter ett tag.Jag minns EN julklapp jag fick som barn...Ett par hett och lääääääänge efterlängtade "prinsess-skridskor" Jag tycker synd om barn idag som sällan får känna den sortens längtan och spänningen inför julen som pirrade i maggropen!
    Tack för en bra o tankeväckande blogg :-)!

    SvaraRadera
  4. Jo visst är de lite ångestfyllt speciellt när man är en splittrad familj. I år firar vi julafton med våra 5 barn på annandagen. Det spelar ingen roll att de är mer eller mindre vuxna. Det känns lite sorgligt att vara utan dem på julafton. Det har väl hänt mer än en gång att jag suttit o gråtit på julafton o längtat efter mina barn. Det hjälper inte att intala sig att de har det bra och att man lika gärna kan fira julafton en annan dag.

    Trots allt så älskar jag julen o alla förberedelser o inköp o all mat o allt godis! Man får göra det bästa av det hela.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi har dragit ned på det mesta kring julen, men vissa rätter frossar vi i fortfarande :-)

    SvaraRadera
  6. Du har så rätt i det du skriver! Önskar att alla kunde få umgås i lugn och ro och få ha en mysig jul med nära och kära!

    SvaraRadera
  7. Än en gång gör du ett fantastiskt inlägg med en massa klokheter. Jag skulle rösta på dig ifall du ställde upp i riksdagsvalet någon gång ;-).

    SvaraRadera
  8. Att vart femte barn känner oro införjulen är ju helt sjukt! =(

    SvaraRadera
  9. Klokt och tänkvärt inlägg!

    Yoyce
    I stället för att sitta hemma och gråta på julafton, kan du inte bjuda hem nåra människor, som inte har andra att vara tillsammans med? Du behöver inte slå på stort, bara kaffe och bullar. Att vara tillsammans med andra, är bot för, vad annat, ensamheten. Kom i håg att en främling kan bli en framtida vän!

    Vilket datum du firar julafton, spelar absolut ingen roll. Gör din egen julafton och var glad att dina barn finns i närheten. Min son och tre barnbarn, 8, 10, 12, bor i Vietnam! Gläds åt det du har. Önskar dej frid i sinnet. Ge för all del inte dina barn skuldkänslor!

    SvaraRadera
  10. Så sant, så klokt!

    SvaraRadera
  11. Brukar ofta tänka på de barnen som får gå omkring och vara rädda för jul och för den delen alla andra helger på året. Mitt arbete sponsrar BRIS istället för julkort.

    SvaraRadera
  12. Så sant skrivet! Julen är inte en festlig högtid för alla tyvärr...

    Sv: tja.. jag hittade trädet nånstans där inne på nån hylla... det var ju bland heminredning i alla fall :)

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Jag har varit inne och läst på din fina sida - tack. Vill passa på att tipsa dig om barnpsykolog Hans Nyströms blogg där han svarar på frågor och tipsar om positivt bemötande av barn.
    Hälsar
    Anna

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Jag har varit inne och läst på din fina sida - tack. Vill passa på att tipsa dig om barnpsykolog Hans Nyströms blogg där han svarar på frågor och tipsar om positivt bemötande av barn.
    Hälsar
    Anna

    SvaraRadera
  15. Prexakt och amen till det!

    Kram

    SvaraRadera
  16. Mycket kloka ord!
    Dagens konsumtionssamhälle och människor "bräcka-varandra-mentalitet" är ingen bra kombination! Men så går det väl som det går till slut antagligen....
    (Munter kommentar. Hi hi!) ;-)

    SvaraRadera
  17. Jul för mig är att få vara med nära och kära, mysa och bara ha det bra!

    SvaraRadera
  18. Där sa du det! Bra skrivet!

    SvaraRadera
  19. Jag instämmer och framför allt i vikten av en vit jul och mat till alla under julen.
    Jag erkänner däremot att jag gör lite för att hjälpa de som har det mindre gott ställt.
    Vi frossar visserligen inte i konsumentträsket, våra barn har inte det senaste och de har större glädje av upplevelsen jul än själva paketen. Men hur jag än vänder och vrider på mig så står jag här varje jul och tänker på de ord som du just beskrev men ändå gör jag inget åt det...Dubbelmoralen kan knappast bli tydligare för min egen del:/

    Hur gör du? (vänligt menat)
    Kram

    SvaraRadera
  20. God morgon också, hihi.
    Kram

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...