Alla vi som gillar Maria

torsdag 12 januari 2012

Snacka om missbruk

Den där vardagen som jag nämnde i förra inlägget är ju inte tillbaka till fullo då jag har ett styck febrigt barn hemma som inte orkar göra mycket mer än att ligga i soffan och glo på TV.

Eftersom Dora Utforskaren inte tillhör mina favoriter så passade jag på att stöka runt lite i mitt stora skafferi (med betoning på stora!)

Det var en av de saker jag skrev ner på min önskelista när sambon planerade vårt hus. Ett stort walk-in-skafferi som mormor hade.

Jag fick som jag önskade (såklart!) men jag har kommit underfund med vissa nackdelar.

Till exempel är det lätt att saker och ting blir liggande för länge. Ibland fylls det på nya saker framför de gamla och på så sätt är det svårt att köra med först-in-först-ut-metoden som jag tycker är bra vid användning av matvaror.

Har man då riktig otur kan det hända att det är något viktigt som ligger och blir förstört. Så har det blivit nu.... Titta vad jag hittade......
För er som inte har hökögon kan jag berätta att det står Bäst före 12 03 2010
Jag hittade andra saker oxå som var way past sitt bäst före datum men detta var nog det som upprörde mig mest.

Fast å andra sidan heter det ju "bäst före" och inte "ät absolut inte efter" datum.

Ha det  bäst!

Kram

27 kommentarer:

  1. Åh! Ett sånt skafferi vill jag också ha - jag kan fortfarande känna lukten av mormors stora skafferi!
    När det gäller datummärkningen, så tror jag att "bäst före" gäller när det gått två år...;)

    SvaraRadera
  2. Vilket slöseri! Chokladmissbruk vill jag liksom bara skrika rakt ut i luften!!! Hur kunde du???

    SvaraRadera
  3. Bäst-före betyder väl bara efter-detta-datum-på-egen-risk?!
    Å jag menar, hur farligt kan det vara?? ;))

    SvaraRadera
  4. Ett sådant skafferi har jag alltid velat ha och ärligt talat så har vi ett i mindre variant i vårt gamla 1800-talshus men där står den %&¤ tvättmaskinen och tumlaren, suck. Men en dag??

    Hmm, den där nougaten kan nog få vem som helst att sluta äta godis :) Fast med dagens alla tillsatser?
    Ha en fin dag och snälla bjuder du på en skafferi bild, snälla, snälla.
    Kram

    SvaraRadera
  5. OM du tänker äta den så bryt den först och kolla så att det inte rör sig därinne!! En kompis till mig kunde inte ge fasen i en gammal guldnougat och när hon ätit halva så upptäckte hon en larv som kröp på bröstet! När hon lyfte blicken och tittade på chokladbiten så såg hon var den kom i från....
    Hur sugen är du nu?? ;)

    SvaraRadera
  6. Kom på att det där var ju en ganska taskig kommentar om du redan ätit upp den, sorry ;)
    Bäst att skicka med en KRAM också!

    SvaraRadera
  7. Marina - det åkte i sopen!

    Hemmafrun - förlåt!!! Jag mår jättedåligt om det är någon tröst...

    Paula - tyckte det var onödigt att chansa. Jag menar jag har typ 20 choklad till!!

    Milla - det kan jag väl göra. När jag städat färdigt vill säga! Troligtvis i morgon eftermiddag eftersom jag ska vara hemma med lillskruttan i morgon med.

    SvaraRadera
  8. Lippe - jag slängde det i sopen som sagt!

    SvaraRadera
  9. Vilken dröm! Skulle mycket hellre ha ett walk in skafferi än en walk in closet:-)
    Må så gott
    kram Malin

    SvaraRadera
  10. Malin - jag har faktiskt både och!!

    SvaraRadera
  11. Slängde? Jag skulle smakat först i alla fall! :)
    Sv. Det kunde varit du! :D Men det är din namne (faktiskt!) som jobbar i min närbutik och är min kompis. Hon tjatade på mig att vi ska börja gå tillsammans och båda är latmaskar som behöver draghjälp. :)
    Haparanda, det är ett bra mål!

    SvaraRadera
  12. Fru Gårman - säg bara till om du och min namne vill följa med! Jag har dock hunnit en bit så ni får sätta det långa benet före ;)

    SvaraRadera
  13. det är nog så mycket E-nr i chokladen att du kan äta den utan problem

    SvaraRadera
  14. det är nog så mycket E-nr i chokladen att du kan äta den utan problem

    SvaraRadera
  15. Jag tror säkert den hade varit fullt ätbar. Såg på tv för någon månad sedan när de plockade fram en inplastade köperulltårta från 1987(??) och åt den. Den smakade tydligen bra.

    SvaraRadera
  16. Ja men då har du ju i alla fall inte gått och snaskat i skafferiet i tid och otid på ett par år :-)

    SvaraRadera
  17. Sånt där händer mig också och då grämer jag mig! Jag vill ju äta det när det är färskt!

    Kram!

    SvaraRadera
  18. Här i Tyskland diskuteras "bästföredatumet" väldigt mycket nu, eftersom man har kommit fram att närmare hälften av alla matvaror slängs bort i onödan. I ett tv-program ringde man på dörren hos folk och hittade både gammal choklad och antika konserver. Det mesta var ok, efter flera år som hyllvärmare.
    Man hittade t o m en stor konservburk med pulvermjölk, från 50-talet. Det var fullt drickbart!
    Gäller nog att använda näsan och ögonen när varorna passerat datumet.
    Hoppas att sjuklingen kryar på sig snart!
    Kram Elle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då behövde jag alltså inte slängt våffelmixen jag hittade som gick ut 2003!!! Det hemska är att vi inte ens hade flyttat hit då så den måste ha följt med i flytten.....

      Radera
  19. Just godis innehåller ju nästan uteslutande konstgjorda grejer, tillsatser och krafs. Kan det ens bli gammalt? Kolla bara så det inte kryper maskar i chokladen. Det gjorde det i en choklad som min kompis åt när jag var typ nio år. Sedan dess kollar jag alltid chokladen innan jag tuggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag oxå göra frånochmednu ;)

      Radera
  20. Jag är säker på att de gick att äta, eller hur?! ;)
    Kram

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...