Alla vi som gillar Maria

onsdag 20 februari 2013

På tal om luft en gång till

Jag är av den uppfattningen att man kan säga i stort sett vad som helst bara man står för vad man sagt.
Därmed inte sagt att jag vräker ur mig vad som helst till vem som helst men jag försöker vara ärlig i alla lägen. Och framför allt står jag ALLTID för vad jag sagt.
Det har såklart hänt att jag sagt dumma saker i stridens hetta eller när jag varit berusad men då är jag inte sämre än att jag kan be om ursäkt.
Sen tror jag att allt man säger i ett gräl, på skämt eller på fyllan har ett uns av sanning i sig.
Fast det hör inte hemma i detta inlägget.
Vad jag försöker komma fram till är att personer som vänder kappan efter vinden är bland det värsta jag vet.
Nu har det visat sig att jag har en vän som alltid känner efter vilket håll det blåser åt innan hen öppnar munnen. .
Jag ska ge er ett exempel.
Som är bara just det.
Ett exempel.

Jag: Jag gillar hundar.
Vän: Jag med!
Detta konstaterar vi ofta.
Vi gillar båda hundar.
Vid ett tillfälle är en tredje part med när jag och min vän pratar om hundar.
Tredje part: Jag gillar inte hundar.
Vän: Inte jag heller!

Det är inte en engångsgrej. Jag har låtit detta passera fritt. Det känns fånigt att ställa min vän mot väggen när tredje part är med. Det är ofta även bara skitbagateller det gäller.
Men det ligger ändå och gror.
Kan jag lita på en vän som så uppenbart inte vågar stå för sina åsikter?




4 kommentarer:

  1. Knepigt - ja alltså vad knepigt att vara så, undrar om hon är medveten om de själv.
    Jag skulle påpekat de direkt om mina vänner vore så, verkar lite skumt.

    Kramiz

    SvaraRadera
  2. Nja....det beror nog på är min åsikt. Flexibel är ju väldigt inne fn, kanske hon missuppfattat det ordet? Men varför inte testa henne lite....ex med hundar var ju ändå ganska problemfritt....säg något tvärs emot din egen åsikt och kolla, ändra dig senare och se vad som händer. I ett sånt läge kanske du kan ta upp frågan "öga mot öga"....nu var jag kanske lite elak men eftersom du undrar själv om du kan lita på henne så varför inte?

    SvaraRadera
  3. Eller så tänker man, att det finns större problem i den här världen och låter det passera... Huvudsaken är väl att DU känner att du är ärlig?

    SvaraRadera
  4. Det beror nog på hur mycket vän hon är. Jag skulle inte bry mig om jag såg hennes om bekant/sporadisk kompis men om hon är en vän blir det lite mer komplicerat. Jag skulle fråga henne rakt ut "men vad tycker du?" när tillfälle uppstår. Inte kan man umgås o trivas med en person som inte är sig själv? En vän ska kunna stötta, ge kloka råd när det behövs och bjuda på sig själv. Det tvivlar jag på att just den här kvinnan har förmåga till.

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...