Alla vi som gillar Maria

onsdag 5 april 2017

Böcker. IBS och Moment 22


Som ni kanske kan räkna ut med hjälp av titlarna har jag snöat in lite på självhjälpsböcker den senaste tiden men det blev även fyra "normala" böcker som jag varmt kan rekommendera. Särskilt Ordbrodösen - en sjukt bra bok som jag sträckläste från pärm till pärm. Något gott som kom ut av många timmar på sjukhuset.

Brené Browns böcker Kvinnor och skam samt Våga vara operfekt vill jag oxå slå ett slag för. Särskilt om du som jag har höga krav på dig själv och är Fröken Duktig.
Från självhjälpsböckerna jag läser plockar jag ut det som känns rätt för mig och lämnar resten därhän. Jag skulle vilja påstå att mitt tänk har ändrats senaste tiden och om det sen beror på böckerna eller på min stressterapeut ska jag låta vara osagt. Det är dock oerhört lätt att falla tillbaka i gamla beteenden men jag har ju min mage till hjälp som högljutt protesterar genom att göra mig illamående varje gång jag stressar. Min läkare pratar om IBS och det är väl dags att jag tar till mig detta och börjar följa FODMAP för att se om det hjälper. Tyvärr är det ganska mycket på listan över "förbjuden mat" som jag gillar och äter dagligen men jag lider verkligen av mina magproblem så jag får nog gilla läget ett tag....

Igår var jag ju hos min hjärtläkare och tyvärr har han inte hört något från Lund om min operation. Om/när jag får flimmer igen vill han byta ut min medicin till en som är effektivare. Tyvärr både mot flimmer och på att ställa till det för övriga kroppen. Den var tuff mot både sköldkörteln och levern och dessutom får jag inte sola när jag äter den. Så nu blev det ett nytt stressmoment i mitt liv. Vi har ju nämligen en resa till Kroatien bokad i mitten av juni och nu känns det som att valet står mellan att åka till dit utan att kunna sola, åka dit och må skit (vilket jag vet att jag gör efter operationen) eller att inte åka alls. Att inte byta medicin känns inte som ett val. Jag vill inte ta risken att behöva göra en elkonvertering i Kroatien. Nog för att de säkert vet vad de sysslar med men i alla fall. Halmstrået jag klamrar mig fast vid just nu är att jag får en operationstid i god tid innan vår planerade resa så att jag hinner återhämta mig. Är det för mycket begärt tro??

6 kommentarer:

  1. Det är märkligt, det där. Man vill ju ha sin planering. Men många kan inte planera, helt klart, har man sjukdomar, som kan ställa till det, så. Hälsan måste gå före allt.
    Nu tror vi på att allt löser sig till det bästa för dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad klurigt det blev nu! Hoppas du får en operationstid snart!

    SvaraRadera
  3. Svårt val eller... Du har ju egentligen inte mycket till val :(
    Det bästa är alltså att det blir operation typ nu eller?
    Svårt att inte kunna planera.
    Sjukdom from hell.
    Jag håller tummarna och hoppas det löser sig till det bästa.

    SvaraRadera
  4. Nej, det är verkligen inte för mycket begärt att opereras så snart som möjligt. Om jag vore dig skulle jag ringa själv till Lund och förklara situationen på mitt allra mest charmiga och övertygande sett. Det brukar funka. Testa, för du har ingenting att förlora.
    Håller tummarna att allt löser sig så att du kan slappna av.

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får operationen gjord så fort som möjligt! Att kunna planera för lite längre fram än närmaste veckorna - det är verkligen inte för mycket begärt!

    SvaraRadera
  6. Vännen jag tänker på dig och hoppas att du är ok !!! Vi har det bra här nere i Italien men skakade av det som hände i Stockholm då Lukas är kvar hemma och det på evigheter inte gick att få tag i familjen på ngt sätt...
    Han mår bra och hemma, min vännina var tyvärr mitt i händelsen med sin dotter men klarade sig med hårsmån :(
    Jag skickar en massa kärlek till dig finaste
    KRAM

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...