Alla vi som gillar Maria

lördag 27 februari 2016

En bild och 1000 ord #7 - den där om Prag

Jag tänker fortsätta på resetemat från förra veckan. Jag och Joakim fick lite blodad tand på det där med att pausa från husrenovering. Dessutom mådde jag vid denna tiden mycket mycket dåligt och tänkte att en semester kunna vara på sin plats. Läkarna pratade om stressrelaterad panikångest och bad mig att ändra på min levnadsstil. En eftermiddag när jag och Joakim var i stan råkade vi beställa en resa till Prag så att jag fick komma ifrån alla måsten ett tag. Vi åkte på en härlig långweekend i maj 2012 och barnen fick snällt stanna hemma denna gången.
Vårt flyg gick från Kastrup tidigt torsdag morgon så det var bara att kliva upp mitt i natten och ta tåget till flygplatsen. Just när planet skulle lyfta blev vi (inte bara jag och Joakim utan ALLA passagerna) ombedda att kliva av igen. Det visade sig att två av passagerna hade falska pass så för att vara på den säkra sidan kallades bombhundar in och planet genomsöktes!! Jag skulle ju ljuga om jag påstod att jag inte var nervös när vi fick borda igen...... Men vi landade i Prag någon timma senare i ett stycke och äventyret kunde börja!!

Ni som har varit i Prag vet att det finns mycket att titta på. Första dagen strosade vi runt på egen hand. Vi åt lunch på en trevlig restaurang och fick vaniljglass med flingsalt och olivolja till dessert. Låter inget vidare men det var faktiskt helt OK. Vi gick på Karlsbron och sen kollade vi in den astronomiska klockan. Andra dagen gick vi en guidad tur och fick se massa sevärdheter som vi aldrig hittat på egen hand. I alla fall inte på de tre dagarna vi var där.

Tredje dagen tog vi upp till slottet där det även fanns ett kloster som bryggde egen öl. Jag är inte överförtjust i öl men veteöl tycker jag är jättegott. Vilken tur att munkarna bryggde just veteöl så att jag kunde hålla min man sällskap när han drack öl. För han är överförtjust i öl!

Sista kvällen åt vi på ett mysigt ställe intill vattnet och just denna kvällen spelade Sverige match mot Tjeckien i Ishockey-VM. När ägaren förstod att vi var från Sverige erbjöd han oss att sitta med honom bakom köket där en TV visade matchen live. Det är sånt som genererar i lite extra dricks när notan ska betalas. Såklart tackade vi ja till hans erbjudande och han blev inte alltför sur när Sverige vann matchen!!

Trots att jag mådde riktigt riktigt dåligt hela denna resa blev den såklart ett minne för livet. Ungefär en vecka senare förstod jag att det även kunde blivit mitt sista minne överhuvudtaget då det konstaterades att jag hade ett mycket allvarligt hjärtfel. Men det är en helt annan historia......

1. Prag står absolut på min att-göra-lista. Har bara hört positivt om den staden.

2. Jag har ännu inte varit i Prag, det är en av grejerna jag ville göra, förutom Polen runt.
    Jaa du, det var en resa att sent förglömma. Skönt när man kan skratta efteråt ändå.
    Kram ♥

3. Jag har inte varit i Prag (än), men det står absolut på min reselista.... Kram J

4. Men vad obehagligt med den där flyplansutrymningen, och framför allt att få det beskedet av läkare!

Men Prag är verkligen en fin stad, och att resa bort över en weekend kan verkligen göra att batterierna laddas :-)

Ha en härlig söndag!

5. Vännen att du ens orkade vet ju hur man känner sig :/
    Prag måste vara fantastiskt !!
    Har aldrig varit där men alla säger som du :)
    Kram

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...