Alla vi som gillar Maria

onsdag 21 oktober 2015

Jag var låååångt före Tv4!!

I lördags var jag ju som bekant på oktoberfest vilket innebar att jag inte kunde se ett av mina absoluta favoritprogram på TV. Därför passade det ju ypperligt att Så mycket bättre gick i repris i söndags när jag var lite seg och inte orkade göra alltför många knop innan det var tid att åka till jobbet.
Min favorit var helt klart Miriams version av Sista morgonen och när jag hörde den kastades jag tillbaka till 1989.......

Jag var 15 år och det var vår första utlandssemester. Min pappa - som var livrädd för att flyga - löste problemet med att åka till Grekland och hälsa på sin storasyster genom att köpa en gul Wolkswagenbuss och så körde vi helt sonika hela vägen till Grekland! Två vuxna, två tonåringar och två barn ytterligare under 10 år. Bara resan ner var ett äventyr!!

När vi kom till den grekiska gränsen insåg pappa att lappen med hans storasysters telefonnummer låg kvar hemma på skrivbordet men tack vare hans fenomenala sifferminne löste det sig i alla fall!
Medan vi väntade på att bli upphämtade av min faster och farbror fick jag en persika av en flirtig tulltjänsteman och jag höll på att skämmas ögonen ur mig när pappa sträckte fram händerna med en frågande min varför inte han fick någon?!

Vi tillbringade någon dag i Thessaloniki innan vi körde till Halkidiki där både vi och min fasters familj spenderade två veckor (om inte mitt minne sviker mig helt) med sol, bad och utflykter.

På restaurangen som låg mellan vårt lägenhetsområde och stranden jobbade en kille som hette Ivos. Honom blev jag jättekär i!! Sådär jättekär som du bara kan bli när du är 15!! Vi träffades varje kväll, han bjöd på nutellafyllda crepes som lagades i gatustånden, vi satt på stranden och pratade om allt och ingenting. En kväll gick vi hem till honom och jag hade med mig ett kassettband med lite blandad musik. Jag minns att han särskilt gillade Sista morgonen med Niklas Strömstedt och jag gjorde mitt bästa för att berätta vad den handlade om. Han skrattade gott när jag kom till delen med den överkörda fågeln och jag måste erkänna att även om jag var först med idén så gjorde Miriam en så mycket bättre översättning än mig!!

Jag, mina syskon och mina två kusiner

1. Du minns fel om färgen på bussen, den var blå inte gul. Med den gula bussen kom vi aldrig iväg.

2. Vilka härliga minnesbilder du framkallade! Å vilken kul bild på er! Christina måste vara din syster så hon rättar dig vad gäller bussens färg - hahaha:-))))

3. Vad roligt ni verkar ha haft det!

4. Vilken minnesvärd resa, Jag gillar programmet så mycket. Ett av de få tv-program som jag faktiskt försöker se. Fin kväll till dig.

5. Värdefulla minnen! ♥

Kramen ♥

6. Värdefulla minnen! ♥

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...