Alla vi som gillar Maria

måndag 5 mars 2012

Vad mina döttrar bör veta

Första veckan jag fick lite problem med att hinna läsa ut min bok. Alla andra veckor har jag varit färdig i god tid och ibland har jag tillochmed hunnit läsa två böcker.

Kan ha något att göra med att jag svikit Fru Gårman och Facebook-gruppen "Våga vägra Wordfeud". Vad vet jag.....

Det var heller ingen sån där bok som fullkomligt sög tag i mig och som pockade på att läsa mer MER MER.


Jag föredrar ju deckare och detta var så långt ifrån en deckare man kan komma.

Boken handlar om en mamma som under tiden hon är döende i cancer skriver dagbok till sina fyra döttrar.

Hon berättar om hur de var som bebisar och ger goda råd om kärlek, livet och allt annat som hennes döttrar bör veta.

Ett stycke läste jag om och om igen. Jag tror att jag känner igen mig i det för det gick rakt in i hjärtat på mig.

"Om alla visste - om det fanns en lyckokaka som man kunde öppna och få veta sin utmätta tid - skulle vi då leva våra liv helt annorlunda? Skulle vi vara mer rädda om tiden? Tänka "carpe diem" mer? Eller? Jag skulle förmodligen fortfarande ha velat strypa er om jag inte fick komma bort en timme. Jag skulle inte haft hemundervisning med er. (Ingen av er skulle haft ett godkänt mattebetyg i så fall!) Men jag skulle ha lekt mer på lekplatsen. Gungat, klättrat, hängt, istället för att häcka på bänken och läsa tidningen. Kunde jag ha älskat er bättre? Kanske. I så fall beklagar jag. Kunde jag ha älskat er mer? Det tror jag inte är möjligt."


Visst funderar man på sånt där ibland även om jag för det mesta försöker leva i nuet. Jag skulle inte vilja veta min utmätta tid. Jag gör det mesta av varje dag istället!

Idag ska jag göra det mesta för mina döttrar. De ligger nämligen på varsin soffa och är sjuka.

Om det blir någon tid över ska jag börja på en ny bok nämligen Prövningen av Michael Connelly. Nu snackar vi min typ av bok!!

Vad gillar du för typ av böcker?

Ha det bäst!

5 kommentarer:

  1. Det låter som en rätt tung bok, men den kanske är värd att ge en chans...annars läser jag det mesta. Har förresten gjort en ny bekantskap i deckargenren, Åsa Nilsonne - klart läsvärd!

    SvaraRadera
  2. Ha facit i hand?

    Nähäe tack, det är inget för mig! Det kan vara nog så jobbigt ändå ibland!
    Min favoritgenre är Deckare och dom får gääärna utspela sig i Sverige... se'n kommer nog verkliga livsskildringar på andra plats.
    Just nu har jag för första gången börjat läsa en ROLIG bok.... "En dag" skriven av David Nicholls. Det ska bli intressant :)
    Hoppas ungarna kryar på sig snart!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Sååå tänkvärda ord,mmmm!

    SvaraRadera
  4. Nej, fy att veta hur lång tid man har kvar! Då tror jag man bara tänker på det hela tiden och glömmer att leva. Bättre att göra det man känner för just nu och försöka träffa de människor man vill så ofta som möjligt.
    Deckare gillar jag med, har så dåligt tålamod med hjärta-smärta romaner.
    Ha en fin måndag

    SvaraRadera
  5. Vill absolut inte veta. Försöker att leva här och nu. Fast med en tanke på det som varit så att jag rent erfarenhetsmässigt kan ha med mig dåtiden som lärdom ii i framtiden. Kombinerat med att ha en plan för det som jag (tror mig) kan styra i framtiden.
    :)
    Connely- älskar hans böcker.

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...