Alla vi som gillar Maria

onsdag 21 mars 2012

Alla tips är välkomna!

Det är nu lite mer än två år sen jag tog min examen.

Jag har tappat räkningen på hur många jobb jag sökt men det är många.

Jag har varit på fyra anställningsintervjuer.

Den allra första blev jag kallad till samma dag som jag tog examen och jag blev då invaggad i en (falsk?) förhoppning om att jag snart skulle ha mitt drömjobb.

Detta var den första riktiga intervju jag var på och att säga att jag var nervös är en underdrift.

Trots detta gick intervjun hyfsat till att börja med men när jag fick en fråga som jag visste skulle komma och som jag pluggat in ett bra svar på fick jag plötsligt hjärnsläpp! Jag letade febrilt i minnet efter mitt svar men det var som bortblåst. Och inget nytt kom jag på heller......

Nu tror jag inte att det bara var detta som gjorde att jag inte fick jobbet men det var kanske en bidragande orsak.....

Intervju nummer två gick däremot väldigt bra och jag kände när jag gick därifrån att jag hade en chans.

Ett telefonsamtal veckan därpå visste jag att jag hade gjort ett mycket gott intryck på intervjun och att han var övertygad om att jag snart skulle hitta ett jobb. Om det hade varit så att de skulle anställa två personer så hade jobbet varit mitt men eftersom de bara skulle ha en så hade de valt en kandidat som hade mer erfarenhet än mig.
Vilket inte är så svårt eftersom jag inte har någon erfarenhet whatsoever inom området. Bara min utbildning och det räcker uppenbarligen inte så långt.

Intervju tre gick bra. Däremot var inte jobbet något vidare så att jag inte fick tjänsten gjorde mig inget om vi säger så.

Intervju fyra gick helt jäkla lysande!!

Föga hjälpte det när ett samtal en vecka senare informerade mig om att jag hade ett jättebra CV, de gillade mig jättemycket, jag hade kommit med precis de rätta svaren på alla frågorna och jag hade passat jättebra i deras gäng! MEN de hade valt att erbjuda tjänsten till en person som hade lite mer erfarenhet.

Om det var någon tröst hade jag dock varit med hela vägen fram och jag var nummer två på deras lista......

Nu undrar ni kanske var jag är på väg med detta inlägg och det ska jag berätta för er nu.

Jag vill ha ett JOBB!!!

Som tur är har jag ju ett jobb redan.
Dessutom ett jobb som jag trivs på.
Men jag vill ju ha ett jobb där jag får använda allt det där roliga jag lärde mig i skolan.
Jag vill ha ett jobb som utmanar mig, som får mig att komma framåt och uppåt.

Alla jag pratar med har olika tips hur jag ska gå tillväga.

Ringa och ställa några begåvade frågor innan jag skickar min ansökan.

Ringa och ställa några begåvade frågor efter att jag skickat min ansökan.

Ringa och säga att jag kan komma på intervju på måndag.

Vad har ni för erfarenhet av att söka jobb och av anställningsintervjuer?

(Jag ska tillägga att de fyra företag som kallat mig till intervju har jag inte ringt till. Varken innan eller efter jag skickat min ansökan.)


8 kommentarer:

  1. Vad är det du har examen i?
    Kan vara bra att ringa och ställa någon fråga innan intervjun, då vet dom vem du är när du kommer. Och om du inte hör av dom på en vecka efteråt så ring gärna och fråga hur det går.
    Bästa sätter nu för tiden att få ett jobb är genom kontakter.
    Sån tur att du trivs med det jobb du har just nu!
    Ha en bra dag! ♥

    SvaraRadera
  2. Att se till att de får ett ansikte på den sökande är oftast en fördel. Därför kan det vara smart att ringa till företaget på något sätt. En bra CV har du uppenbart redan. Annars hade jag kunnat vara ett bollplank, för jag har sett det mesta... Återstår nästan bara tur och kontakter. Kanske har du någon kursare som redan har jobb? Kan du få hjälp den vägen tror du? Kanske kan du kontakta intressanta företag och presentera dig? Har du tur kanske de har något jobb som ligger i piplinen. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det måste vara sååååå jobbigt att hålla på som du gjort,moment 22...ingen erfarenhet,inget jobb,brrr!Själv har jag haft turen att få de jobb jag sökt men inom restaurang och liknande är det nog lättare....särskilt "förr"
    Jag håller verkligen tummarna för att din önskan blir uppfylld,kram :-)

    SvaraRadera
  4. Men hur ska man få erfarenheten om man inte får några jobb??
    Jag har tyvärr inga tips...jag har varit på två intervjuer i hela mitt liv och jag har alltid varit fastanställd. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Jag jobbar numera som rehabiliteringskonsult och har utbildning för människor som ska åter i arbete. Mitt tips är att be någon som har rekryteringsvana "låtsasintervjua" dig så att du är helt hundra på dina svar. En sak som folk tror är till nackdel är att man dröjer lite med sitt svar när man får frågor under intervjun - men det är bara positivt, annars verkar det "inövat". En annan sak som man inte ska glömma när man är på intervju är att ställa motfrågor. Visa att du är intresserad av företagets historia. Vad söker du för jobb? Känner att jag inte är riktigt uppdaterad här ;-) Hur som helst är jag övertygad om att du ganska snart hittar ditt drömjobb! Kram

    SvaraRadera
  6. Typiskt! De flesta vill ha folk med erfarenhet.. men man måste ju få chansen att få erfarenhet på något sätt! Lycka till med jobbsökandet,
    Kram

    SvaraRadera
  7. Svar: Självklart ska du återkoppla till företaget där du sökt jobb. Du kan ställa enkla frågor om "hur långt rekryteringsprocessen har kommit" "har min ansökan kommit i rätt tid" etc. Att presentera sig per telefon gör att man plockar fram ansökan och sedan blir du igenkänd när det är dags att gå igenom ansökningarna för ett avgörande (tänk på att dröja lite innan du presenterar dig och var sedan supertydlig med vad du heter).
    Ja, jag förstår att det blir moment 22, men du kan sälja dig som ett varumärke genom att säga att du som "ny" också är formbar och har lätt att anpassa dig :-)
    All lycka och tumhållning från Skåne :-)

    SvaraRadera
  8. Hej på dig! Hittade hit via tips från Meekatt.
    Jag är också från Skåne och känner väl igen det du beskriver pga av mitt jobb sedan många år.
    Vet ju inte vad det är för jobb du söker men oftast tycker jag att det gäller sammma sak för de flesta jobb.
    Håller med Stattinskan att du ska höra av dig på ngt sätt. Om du ska ringa innan så se till att ha väldigt väl genomtänkta frågor för annars blir det så lätt klyschigt. Men att ringa när väl ansökan kommit in är toppen. Då kan du med lätthet referera till din egen ansökan och ocksåfå en känsla av hur det ser ut för dig.

    På intervjuer tycker jag att det handlar extremt mkt om att vara sig själv och tänka på att dom faktiskt bara vill lära känna dig lite bättre. Vad som också är bra att tänka på är att lyssna mkt på vad dom egentligen frågar om......Jag brukar säga: Det finns en anledning till att vi har två öron och en mun ;-). Att träningsintervjua med en person som känner dig lagom bra är oftast riktigt bra. Man behöver slipa på sina förklaringar helt enkelt.

    Man kan också efter en intervju skicka iväg ett mejl där man tackar för ett trevligt möte och att dom gärna får höra av sig om dom har fler frågor.

    Du får gärna höra av dig om du har fler frågor.
    Du ska se att det löser sig på ett mkt bra sätt- man vet bara inte när! Men att det löser sig kan jag lova.

    KRAm

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...