Alla vi som gillar Maria

tisdag 31 januari 2017

Resumé av en vääääääääldigt lång dag.

Kl 01-06: vaknar typ en gång i timmen och känner efter om jag fortfarande har flimmer. Det har jag.
Kl 06.20: vaknar och har fortfarande flimmer. Får inte äta eller dricka.
Kl 08.30: nya blodprover, nytt EKG - jag har fortfarande flimmer och tvingas inse att den där jäkla trädgårdsslangen ska ner i halsen.
Kl 09.50: blir hämtad av trevlig sängchaufför som lyckas få mig att tänka på annat i cirka fem minuter.
Kl 10: trevlig sköterska förbereder mig för att få trädgårdsslang ner i halsen. Gråter en skvätt. Mest för att sköterskan klappar mig på kinden och för att jag är sjukt trött efter 76 timmars flimmer.
Kl 10.10: trevlig läkare kommer in och sprutar massa Xylocain i mun och svalg. Gråter en skvätt till. Mest för att läkaren säger att allt kommer att gå bra och för att jag är sjukt trött. Se ovan.
Kl 10.20: trädgårdsslangen med en kamera på körs ner i halsen och konstaterar att jag inte har några blodproppar i hjärtat. Strax därefter blir jag hämtad av samma trevliga sängchaufför som återlämnar mig till hjärtavdelningen.
Kl 11: blir hämtad av annan trevlig sängchaufför och åker till röntgen. Hamnar bredvid en trevlig kille som råkat spika sig själv i fotknölen med ett sjutumsspik från en spikpistol. Vi konstaterar att vi båda hade platsat i Greys Anatomy.
Kl 11.30: kommer in på röntgen och visar brösten för en ung snygg kille. Är det lungorna som ska röntgas så blir det lätt så.
Kl 12: blir hämtad av en tredje trevlig sängchaufför - undrar hur många det finns egentligen? Kommer upp på avdelningen lagom till lunch som jag inte får äta. Har varit fastande sen kl 20 i går kväll och får fortfarande varken äta eller dricka. Sköterskan - som minns mig sen förra vändan 2012!!!- sätter ett dropp så att kanske huvudvärken försvinner.
Kl 13: läkaren - som oxå känner igen mig från förra vändan - vilket intryck jag måste ha gjort ;-) - kommer och förklarar hur själva konverteringen ska gå till. 
Kl 13.30 - narkosläkaren som ser ut som hon är 14 ungefär kommer in med en elev. En ung snygg kille såklart som även han får en titt på mina bröst. Man kan inte vara pryd när man är hjärtsjuk inte!!
Jag får en syrgasmask som jag ska djupandas i och det sista jag minns är att jag dillar något om en sommaräng......

30 minuter senare är det över. Elchocken har gett 80 timmars flimmer på nöten och jag är tröttare än jag någonsin varit i hela mitt liv tror jag. Läkaren kommer in med en ultraljudsmaskin och vill undersöka mitt hjärta. Mina prover ser inte så bra ut - jag har hjärtsvikt och hon vill kolla hur hjärtat slår. Förhoppningsvis beror hjärtsvikten på den enorma påfrestningen mitt hjärta varit under de senaste dygnen och jag är ordinerad vila den närmsta veckan. Och med tanke på hur trött jag är kan jag lova att det inte blir något större problem. Lugna promenader är OK men absolut inget ansträngande. Så räkna med en hel del bloggande den närmsta veckan ;-)

Tack för alla underbara kommentarer ♥



7 kommentarer:

  1. Stackars dig, vilket tufft schema! Nu vill jag sätta ett 💚 för dig, som betyder hälsans tecken.
    Sköt om dig, varm kram!

    SvaraRadera
  2. Fy för bövelen vilken dag! Glad att ditt vilda hjärta lugnade ner sig. Hoppas nu att vila får hjärtsvikten att försvinna. Stor kram! ❤
    //Lippe

    SvaraRadera
  3. Läs bra böcker och bara ta det lugnt! Du måste vara rädd om dig!

    SvaraRadera
  4. Du vet de där gångerna i livet man funderar över vart alla trevliga människor är? Nu vet vi! De har alltså blivit sängchaufförer :) Bra! De behövs nog där!
    Välkommen tillbaka till det taktfasta livet! Ser fram emot att läsa en massa blogginlägg :)

    SvaraRadera
  5. Gud så lättad jag är nu. Att allt gick så bra och att du trots tröttheten, gråt och troligen stor oro registrerade antalet sängchaufförer, snygga killar och en narkosläkare som ser ut som en 14-åring. Jo du, jag förstår att du lämnade ett bestående intryck 2012, 2017 och här på bloggen.

    Snacka om att kunna göra nå't roligt/positivt av nå't så allvarligt. Du är fantastisk helt enkelt!

    Kram och TA DET LUGNT nu! Låt lilla hjärtat återhämta sig i sin egen takt!!!

    SvaraRadera
  6. För några år sedan var jag på väg att göra en sån där trädgårdsslangsundersökning, men efter en massa stesolid och jag fick träffa rätt läkare så tyckte inte han att mina symptom tydde på att jag behövde göra den undersökningen. Han tyckte att symptomen kom från lungorna..... och det bar jag såå glad för!
    Men vad skönt att det ändå har gått bra i dag. Så, vila och massor med krya på dig nu!
    Kram J

    SvaraRadera
  7. Ja, det var också en dag, du milde så många timmar flimmertillvaro för dig. Du verkar leva ut känslorna, det lättar på trycket; gott att du är bra omhändertagen. Du har en humorton i ditt skriv- styrka! Allt gott önskar jag dig!

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...