Alla vi som gillar Maria

onsdag 16 december 2015

Kära tomten. Visst kan jag ha en önskelista fast jag snart fyller 42?!? Om ja - här kommer den.

Ingen högtid väcker väl så mycket ångestkänslor som just julen.

Jag läste någonstans att ett av fem barn i Sverige känner oro och olust inför julen eftersom deras föräldrar dricker för mycket. Tyvärr är det inte julmust som överkonsumeras utan alkohol. Detta stämmer ju inte alls överens med sagan om att julen ska vara barnens högtid.

Jag önskar att alla barn i hela världen får en vit jul. 

Hysterin i handeln når nya rekord varje år. Vem kan köpa störst-dyrast-bäst-flest julklappar?

Vem bryr sig?

 Egentligen?

Det spelar ju inte någon som helst roll i det långa loppet. Visst är det roligt att kunna ge sina barn de bästa julklapparna ever - att se deras glädje när de sliter av pappret på paketet och hittar en I-phone av senaste modell eller 7 Barbiedockor med tillhörande hus, bil och häst. Men sen då?

Jag kommer inte ihåg en enda julklapp jag fick som liten. Däremot kommer jag ihåg hur roligt jag och mina kusiner hade på julafton och jag kommer ihåg hur ledsen jag var de jular min mamma var tvungen att jobba.

Jag önskar att alla får fira jul med sin nära och kära.

Och sen har vi det här med maten. Julbordet dignar av smarriga maträtter, gottebordet likaså.
Runt borden hörs "Jag borde inte....." "Jag har ju lovat mig själv...." "Detta blir absolut sista portionen!!"

Ställ detta i kontrast till dem som kanske inte ens får någon mat på julafton......

Jag önskar att alla får äta sig mätta i jul.

Och till alla er som inte unnar er att låta väl smaka av julens alla delikatesser:

Det spelar ingen roll vad ni äter mellan jul och nyår.

Det är vad ni äter mellan nyår och jul som räknas.

PS Och du tomten - om det inte är för mycket begärt önskar jag att det går bra idag på min gastroskopiundersökning......

7 kommentarer:


  1. Jag önskar detsamma som du och lycka till på gastron...

    Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Bra önskelista! Jag tänker på dig idag och hoppas det ger resultat! Här är Marie´s bloggadress. http://mimdesignse.blogspot.se/

    SvaraRadera
  3. Så bra önskelista !!!!!
    ❤️❤️❤️
    Tänker på dig hoppas det går bra vännen

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna för att gastroskopin går bra idag! Jag har gått igenom den undersökningen 3-4 gånger, och det som är viktigast för att det ska gå bra är att de sprejar tillräckligt med bedövning i svalget och att man andas lugnt genom näsan under hela undersökningen.
    Min önskelista avviker lite från din, för jag vill slippa fira jul med släkten. Det räcker med Sambon och mig. Och skulle han välja att åka till sina barn och barnbarn så sitter jag gärna ensam på julen.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Det var ett oerhört bra inlägg! Kommersen tilltar för varje år och affärerna skrattar hela vägen till banken. Personligen har vi slutat med julklappar för länge sedan. Å julmaten där alla gärna vill överträffa varandra är ingenting för oss heller. Vi äter det vi gillar, inte något som man måste käka bara för att det är jul.
    Å tänk på alla matrester som slängs...

    Å jag hoppas verkligen att gastroskopin gick bra!

    SvaraRadera
  6. Toppenfin önskelista!
    Hoppas tomten lyssnade och gastroskopin gick bra!

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...