Alla vi som gillar Maria

måndag 1 december 2014

Favorit i repris

Eftersom mitt schema är oerhört välfyllt nuförtiden gäller det att planera in i minsta detalj så att allt hinns med innan vår traditionsenliga adventsfika som går av stapeln nu på söndag.
Kvällens projekt blev pepparkakshus och nougatbollar.
Mitt barn och mina ungdomar fixade huset med lite hjälp av pappan och jag fixade bollarna.




Och på tal om bollarna så är mitt inlägg med receptet på dem ett av mina mest googlade inlägg. Har du missat hur oerhört komplicerat det är att göra dem får du en ny chans här.


Ta dig till en butik. Förslagsvis en livsmedelsbutik.
Leta upp bakgången.
Lägg ner ett paket nougat i korgen. (ska du handla mer så funkar det med en vagn oxå!!)
Lägg även ner ett paket vit blockchoklad i korgen.
Åk hem.
Ta på ett förkläde.
Öppna nougatpaketet.
Ät INTE upp nougaten.
Rulla bollar i lagom storlek. Använd tycke och smak som måttstock.
När du rullat alla bollarna går det bra att slicka av händerna som nu är bra kladdiga. Tycker du det är äckligt - tvätta i stället med tvål och vatten.
Ställ in bollarna i kylen så att de stelnar.
Öppna under tiden chokladpaketet.
Ät INTE upp chokladen.
Smält den i stället i ett vattenbad. Rör om lite då och då.
Doppa de nu kalla nougatbollarna i den smälta vita chokladen.
Frågor på det???


2 kommentarer:

  1. Nä. Inga frågor. Jag behåller den med bakvägen för mig själv. Den lät lite kryptisk och mina tankar gick till att det var fredag.

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...