Alla vi som gillar Maria

lördag 9 mars 2013

Hur gör ni?

Medans jag arbetar och sliter i mitt anletes svett hela helgen ska ni få delta i min lilla undersökning om betalvanor.
Jag och Joakim har gemensam ekonomi så i vårt fall spelar det egentligen ingen roll vem som betalar var. Ändå har det blivit så att jag betalar när vi handlar mat tillsammans - antagligen för att jag känner hen som sitter i kassan - och han betalar på alla andra ställen.

9 av 10 par som går i min kassa handlar på följande sätt. Oberoende av ålder och andra faktorer. Kvinnan drar ICA-kortet och tar ett steg åt sidan. Eller går ner och packar. Mannen tar fram betalkortet och betalar kalaset.

Så till er som lever i en relation har jag nu följande frågor:

  1. Vem betalar i mataffären?
  2. Vem betalar på restaurangen?
  3. Vem betalar på bion?
  4. Varför gör ni som ni gör?
Till er som inte lever i en relation - ni kan väl berätta något annat roligt. Eller för den delen spekulera om varför det är som det är.

Ha en underbar lördag!

13 kommentarer:

  1. Hos oss är det väldigt enkelt. Min sketna lön räcker bara till hyran så Mannen betalar allt annat, fast vi inte har gemensam ekonomi. Om jag verkligen behöver något frågar jag om jag kan få en slant.

    SvaraRadera
  2. Vi har inget Ica-kort men jag svarar ändå.
    Sambon och jag har gemensamt konto. Vi turas om. Först hjälps vi åt att lägga upp på bandet. När det är fullt där går en av oss ned och ställer sig och väntar på varorna i andra ändan och när de kommer så packar den som står där och den andra betalar. Är Sambon och jag udda som nästan alltid storhandlar med varsin kundkorg på hjul? Vi tar aldrig vagn.

    SvaraRadera
  3. På restaurang är det alltid sambon som betalar och det är för att jag inte orkar vill eller har lust att betala. Bion betalar svärmor för vi får alltid biobiljetter av henne i julklapp.

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag inte jobbar, har vi endast makens inkomst.
    Jag är dock den som oftast handlar ensam och därför betalar själv (kontant).
    Vi besöker sällan restauranger, men om McDonalds räknas...där betalar oftast maken, men ibland bidrar jag med slantar till en jämn summa. Äter vi dock ute, kan det hända att jag smugglar över lite pengar ur familjekassan och maken betalar.
    Bio besöker vi sällan, blir rätt dyrt med sex personer. Där betalar maken dock lite muttrande... ;)

    SvaraRadera
  5. Singel och får både betala och bestämma själv! ;) Men jag har ursvårt att förstå de som delar ett liv ihop och har delad ekonomi.

    SvaraRadera
  6. Du ställer alltid så intressanta frågor :-). Kan knappt komma ihåg hur det var på den tiden jag var sambo. Jag tror vi delade rätt lika emellan oss och vi var under 10 år aldrig osams om pengar. Idag är jag faktiskt besatt av pengar då jag knappt har någon ekonomi.

    SvaraRadera
  7. Mataffären - vi turas om att betala. (från våra egna konton)
    Restaurangen - Oftast betalar vi med vårt gemensamma kort och oftast är det maken som står för själva betalandet då (jag har svårt att minnas min kod på det kortet)
    Bio - går vi nästan aldrig på.
    Räkningarna - betalar nästan alltid jag, för jag är bättre på det, men givetvis från vårt gemensamma konto.

    SvaraRadera
  8. Det är för det mesta jag som tar fram kortet och betalar. Ett kort som är kopplat till vårt gemensamma konto.Kram

    SvaraRadera
  9. Vi har också gemensam ekonomi vilket, precis som du skrev gör att det kvittar vem som betalar. I mataffären, om vi nu är och handlar tillsammans, är det lite olika vem som betalar.
    På restaurang, maken betalar. Vet ej varför, oftast sätter jag (som sköter ekonomin i hemmet) över pengar från vårt gemensamma konto till hans betalkort vid sådana tillfällen...
    Biokvällar betalas oftast med presentkort.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Ofta betalar jag i mataffären, han på restaurang, bion varierar. Varför? Ett hushåll, gemensam ekonomi det spelar ingen roll vem som betalar. Det är ju inte så att man "bjuder" när ekonomin är gemensam.. Men vi har egna bankkonton.
    Så gör vi :-)

    SvaraRadera
  11. Jag är ekonom och gillar ordning o reda med pengarna. Jag (numera ensam) förespråkar varsitt lönekto och ett gemensamt "Hushållskonto" dit man för över lika stor summa varje månad. Därifrån betalar man sen allt gemensamt och får på så sätt en "enkel budget" på samma gång. Om hushållskontot visar minus innebär det ju att budgeten inte är rätt.Pengar till matkto, ev ICA, tar man naturligtvis från detta hushållskto. Sen kan man ju bestämma hur var och en gör med det som förhoppningsvis blir kvar på resp kto. Fungerar enligt min erfarenhet sedan ca 45 år både sambo/gift.

    SvaraRadera
  12. Ni som har gemensam ekonomi, menar ni att bara har gemensamma konton, inga egna? Blir inte det svårt när någon vill handla mer än den andra och kollar ni så att det blir ungefär rättvist och sparar ni lika mycket på gemensamma resp. egna konton?

    SvaraRadera
  13. Fru Hansson:
    Alla pengar som kommer in är "våra" och vi handlar precis det vi vill, det jämnar ut sig i längden. Ibland måste maken handla nya kläder och gör en rejäl inhandling medan jag kanske köper mindre men oftare. Större och dyrare saker är vi ju oftast överens om och då tas det ju från sparkontot. Jag ser ingen anledning att ha separata sparkonton men det är vad som funkar för oss, vi har nog ganska lika värderingar om vad man lägger pengarna på och ingen av oss går och köper något svindyrt utan att prata med den andre först. Tjafsa kan hända vi gör ibland men aldrig om pengar i alla fall. :)

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...