Alla vi som gillar Maria

tisdag 5 juni 2012

Bloggar, Svarta Havet och barnnamn

För att Per inte ska tro att jag har glömt bort honom smiter jag emellan med två av hans frågor. Eller rättare sagt utmaningar.....

Per vill att jag ska skriva om två bloggar som jag läser med behållning.

Jag är ledsen Per men den kan jag inte göra. I dagsläget följer jag 70-talet bloggar och jag kan omöjligtvis välja ut två som är bättre än de andra. Jag läser alla era bloggar med behållning. Inte med samma behållning men med behållning.
Vissa får mig att skratta, vissa får mig att reflektera, vissa får mig att bli förbannad, vissa får mig att bli sugen på både det ena och det andra, vissa får mig att att bli nostalgisk och vissa får mig att se ljust på framtiden.
Jag tittar kanske inte in till er varje dag, jag kanske inte kommenterar varje inlägg men berör mig - det gör ni alla. Var och en på sitt lilla speciella sätt ♥

Vidare vill Per att jag skriver om två av de semesterresor jag minns.

Sommaren 1997 åkte jag och två väninnor till Sunny Beach i Bulgarien. Vi åkte en lördagseftermiddag så vi hann med god marginal gå ut och festa på fredagskvällen. Jag stolpade runt i mina högklackade skor och det bar sig inte bättre än att jag stukade foten ganska rejält. Det var dock inget som hindrade vår resa och efter några rejäla bulgariska snapsar första kvällen så kändes det bättre.




Vi festade hela nätterna och sov hela dagarna. Det gjorde ingenting - det var nämligen den kallaste sommaren i mannaminne och vi frös konstant. Jag hade en jeansskjorta med mig och båda de andra tjejerna hade varsin kavaj. Vi bytte varje kväll för att få lite omväxling. Sista kvällen bestämde vi oss för att bada. Vi kunde ju inte gärna ha varit på semester i Bulgarien utan att ha badat i Svarta Havet. Det blåste enormt mycket och vågorna var skyhöga. Vi var ett helt gäng som turades om att hålla i varandra så att vi kunde doppa oss i strandkanten. För så mycket förstod vi - trots det enorma alkoholintaget - att om vi inte höll i varandra kom vi nog aldrig upp igen......

Detta nattliga bad ledde till att jag vaknade med 40° feber dagen efter och av hemresan minns jag ingenting......

Den andra resan har jag i betydligt färskare minne och det är vår Turkietresa från i höstas. Den kan du läsa om härhärhärhärhär och här.

Sen undrar Lippe hur vi kom på namnen till våra barn. Pontus och Julia bestämde jag själv av den enkla anledningen att jag var själv om alla beslut fram till dess att jag träffade Joakim. Jag kommer inte alls ihåg hur jag bestämde namnen däremot kommer jag ihåg att jag först var inne på Claudia som flicknamn.

När jag väntade barn andra vändan var vi ganska säkra på att det var en kille som låg därinne och att han skulle heta Filip. Nu blev det ingen Filip utan det blev en tjej som fick heta Alice. Tyvärr måste jag säga samma sak där - jag minns inte hur vi tog det beslutet. Tråkiga svar Lippe - men alldeles alldeles sanna....



13 kommentarer:

  1. När vi valde namnen skrev vi var sin lista på 10 namn och jämförde. de namn som fanns på bådas listor diskuterade vi sedan runt.

    SvaraRadera
  2. Låter underbart att festa hela netten och sova på dagarna. Jag har gjort samma sak några gånger. Fast sovit och sovit kan ju diskuteras. Vi dåsade på stranden och sov knappt alls... :)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Min son fick inte sitt namn förrän efter tre veckor. Vi kunde absolut inte komma överens. Och överens är vi sällan nu för tiden heller... Fast det funkar på något sätt ändå. Och sonen fick ju till slut ett namn - Carl eller Calle som vi mest har "callat" honom.

    SvaraRadera
  4. Vi har också en minsting som heter Alice.

    Vi kunde inte komma överens om hon skulle heta Ella eller Emma. Jag skrev en sång om det...

    http://www.youtube.com/watch?v=isAlbd10N78

    Några vänner hörde låten och var så säkra på att det skulle bli Emma att de köpte en namntavla med Emma på som dopgåva.

    Men vi nådde inte fram på valen och lät sonen bestämma...

    SvaraRadera
  5. Hej! Kul att du kikade in=)
    Hahaha...oh my...hoppas jag inte kommer få 148 förfrågningar. ;)
    Önskar dig en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Det ser för övrigt ut som att du inte alls bor i stora staden utan i lilla hålan jag växte upp i. Plötsligt slog det mig liksom

    SvaraRadera
  7. Per - nu är jag inte riktigt med dig. Var ser du att jag bor i en liten håla? Det är ett helt korrekt iakttagande jag vet bara inte vad du baserar det på?!

    SvaraRadera
  8. Hehe- såna resor känner man igen :)
    Och det där med namn; vi=jag skrev upp namn(vi visst tidigt att det var grabbar) som jag tyckte om, skrev sen en lista påde som vi var överens om men sen när vi stog där och tittade på tre små räkor och det var dags med ett namn så kändes det..
    Märkligt är nog rätta ordet.
    Men kommer ihåg att vi hade ett vagt resonemang om vem som skulle få vilket namn men sen blev det bara att nr 1 blev Pontus och nr 2 blev en Simon och så minstingen;nr 3 fick heta Oskar.
    Och nu är deras namn så självklara :) de skulle inta passa att heta något annat :)
    Hoppas att du får en fin dag idag! Kram

    SvaraRadera
  9. jag ser det på min blogg. En bit ner i högermarginalen kan man se var trafiken kommer från. Och med 18 års uppväxt på ringvägen har jag så klart hejat till när jag sett ortsnamnet. Och idag när du skrev kommentar kopplade jag ihop det.

    SvaraRadera
  10. Sv: Haha jag tycker om din dotter! Hoppas hon ALDRIG lär sig göra en kullerbytta det är bara livsfarligt. ;-)

    SvaraRadera
  11. Funderat på att bli resereporter? Dina resor är onekligen spännande. ;-)

    SvaraRadera
  12. Jag har ju inga barn men jag har en katt som heter Alice ;-). Katter måste i min mening ha ett namn med s i.

    SvaraRadera
  13. Så söt du är som inte har gett upp om min blogg Maria! Har installerat bloggapp nu, lite lättare att kunna posta ett inlägg då och då från iphonen.
    Nu har jag inga ursäkter längre!!
    Visst är det kul med gamla resminnen?.. Men många av dem skulle jag aldrig vilja göra om. ;)
    Vi ses säkerligen på maxi!
    Kram!

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...