Alla vi som gillar Maria

söndag 19 februari 2012

Smaken är som baken - den blir bredare med åren!!

Tack alla ni gulliga som delat med er av era erfarenheter av ögonoperationer. Jag har under dagen i stort sett bestämt mig för göra ingreppet men lite till ska jag kolla upp innan jag tar ett definitivt beslut.

Men nu ska jag klara av veckans bokrecension lite snabbt och lätt innan det är dax för att ta tag i kvällsmaten.

När jag skulle låna Xerxes på biblioteket så kunde jag inte hitta den i hyllan. Jag fick be om hjälp och det visade sig att boken stod i källaren. Nu vet jag varför....

För - Oh my God vilken tråkig bok!

Men eftersom den inte var så tjock Vilken tur!! har jag kunnat ha en liten vän vid sidan om för att ta mig genom veckan. En vän som aldrig gör mig besviken. Michael Connelly. Men det är inte honom vi ska prata om nu utan nu ska vi prata om Xerxes.

Vad jag undrat hela veckan är hur i hela friden kunde jag tycka att Xerxes var bra när den gick på TV?
Inte för att jag kommer ihåg ett jota om handlingen -  inte ens nu när jag läst boken - men jag vill minnas att jag gillade den. Men det som funkade på TV funkar uppenbarligen inte på papper. Sen var väl min smak lite annorlunda som 14-åring....

Jag kommer bestämt ihåg att jag tyckte att Benny Haag var snygg 1988 och det tycker jag inte idag så något har ju uppenbarligen förändrats!

Egentligen orkar jag inte ens ge mig in på vad boken handlar om. Jag vill bara lägga den bakom mig.

Men för den som mot all förmodan är intresserad av handlingen så ska jag bespara dig plågan av att läsa den genom att berätta att boken om Xerxes samt hans två vänner Tony och Pekka. De har precis gått ut gymnasiet och inser att de lever i en svacka där inget är bestämt och allt är möjligt. De bestämmer sig för att jaga tjejer och samla på tvättmärken från tjejernas trosor medans de bestämmer vad de ska göra med sina liv. Samtidigt försöker de få ihop livet med lumpen, körkort och andra viktiga saker som rör sig i huvudet på en 18-årig kille.

Bara så att ni ska förstå exakt hur tråkig den var att läsa ska ni även få ett utdrag ur boken.

" Nu lossnar det för Xerxes. Det är Släppet!
- Som ikväll till exempel, så hade jag bjudit en tjej som jag var kär i på bio. Men precis när jag ska gå, så dyker det upp en annan som jag också blir kär i och är tvungen att gå ifrån, till den första. Fast då visar det sig att hon är bara intresserad av hundar. Och när jag då snor mig tillbaka hem, så har den andra försvunnit. Det är som en ond makt, som hindrar en."

Sådär maler det på - sida efter sida. Men som sagt - inte så många sidor som tur var....

Jag är nog för vuxen för att uppskatta Xerxes. Han tar väldigt lätt på både livet och kärleken och det är väl  i och för sig en  ganska typisk egenskap för en 18-åring. Det var kanske det som tilltalade mig i serien.....

Men nu har jag läst ut den och det är en knepig bokstav mindre att klara av!

Jag återkommer lite senare ikväll med en stegrapport.
 ♪♫♪ Var ska jag sova inatt? ♪♫♪

Ha det bäst!

 

1 kommentar:

  1. Haha, ja är det inte konstigt hur man kunde tycka om vissa saker när man var yngre, o idag skaka på huvudet och undra hur kunde jag gillat det där?
    Ja det är några år sedannu, men jag kommer så väl ihåg det ändå.
    Jag kom hem till min mamma på semester och hade inget att läsa. Då fick jag läsa en av hennes kjärleksromaner... Nej, det gick då alldeles rakt inte! Boken var för banal och stereotyp. MED ALL MIN VILJA ORKADE INTE LÄSA UT DENNA KIOSKLITTERATUR(norskt uttryck för lättlest romantiskt bös) jag hade växt ifrån den!
    Jag hade läst alldeldes för många BRA skönlitterära böcker från biblioteket, sedan jag flyttat hemifrån... Så hitta någon annan bättre bok än Xerxes den verkar ju vara något man kan få fart i pannan med... skratt.

    SvaraRadera

Känn dig fri att hålla med eller att tycka annorlunda - det går bra vilket som!! Det viktiga är att du lämnar en kommentar som speglar vad DU tycker och tänker! Det går alldeles utmärkt att lämna en kommentar fast du inte har en egen blogg eller ett Googlekonto!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...